Wak Dengan Bunga Bakung

Tempat: Kat depan rumah Kak Yah kat tepi jalan besar.

Waktu: Kira-kira jam 8.00 pagi.

(Kak Yah baru nak mula berkebun, tiba-tiba terperasan yang Wak sedang lalu kat depan rumah naik motor.)

Kak Yah: Wak! Wak! Tolong berenti kejap Wak!
(Wak pun kelam kabut berentikan motornya. Terkejut beruk dia agaknya, hehehe.)

Wak: Ada apa jerit-jerit ni?

Kak Yah: Tunggu jap, Wak.

Wak: Apa dia?

Kak Yah: Wak boleh tolong saya tak? Saya nak...

Wak: Nak apa?

Wak: Saya nak mintak bunga macam dalam gambar ni, boleh tak?
(Kak Yah pun tunjukkan gambar bunga tu kepada Wak.)

Wak: Oh... aku ingat awak nak apa tadi. Ingat nak tumpang naik motor.

Kak Yah: Saya tanya ni, ada tak?

Wak: Ya, ada... tapi nak ambilnya bukan sekaranglah; sebab aku nak pergi ambil rumput kambing dulu. Kambing-kambing tu dah kelaparan ni; sarapannya belum...

Kak Yah: Wak taukan pokok ni?

Wak: Ya, aku sememangnya taulah... tapi aku tak tau namanya aje; banyak aku tanam bunga tu kat kebun. Bunga tu hidupnya sangat senang: ada matahari ke hujan ke, tak kiralah apa cuaca pun dia boleh hidup subur gitu....

Kak Yah: Namanya bunga bakung, Wak. Kalau  Wak bagi, tolong ambil lebih sikit ya!

Wak: Iyo iyolah!

Kak Yah:
Terima kasih ya Wak.

Wak: Somo-somo...  Kenapa awak suka bunga tu?

Kak Yah: Sebab, saya sukakan warna bunganya yang putih berseri tu. Tambah cantik kalau ditanam berderet-deret. Fulamak, cantik giler!

Wak:
Oh, camtu... nanti aku ambil pastu aku bagi kat awak.

Kak Yah: Okay, terima kasih ya Wak.
(Wak pun berlalu dengan motor tuanya tu.)

(Sebentar kemudian, Wak datang semula. Kali ni dengan pokok bunga yang Kak Yah mintak tadi.)

Kak Yah: Oh, terima kasih banyak-banyaklah Wak. Berapa kiranya ni Wak? Banyak ni...

Wak: Alahhhh, ambil ajelah. Tak payah bayar-bayarlah!

Kak Yah: Kalau camtu, terima kasih sekali lagi ya Wak.

Wak: Somo-somo...
(Sambil mengona motornya dan pergi dari situ.)



Bunga Bakung (Spider Lily
Hai cepatnya sampai bunga ni! Macam pakai Poslaju lak? Hai zaman sekarang.....apa yang tak laju. Semuanya laju, kan? Betul-betul bagus dan baik hatilah Wak ni... Tak sempat nak santai bunga dah sampai.

Kak Yah pun mulakan kerja dengan segera. Lambat karang, turun lak hujan.


(Lama selepas itu ...)

Puas hati dah tanam bunga bakung tu. Dahlah tu, masuklah, hari nak hujan lebat ni... langit dah gelap tu. Esok-esoklah pulak tanam bunga tu, ye? Cik abang dah memanggil. Nampaknya, terpaksalah berhenti. Yelah, yelah. Nak berentilah ni. Kejap, ye. Nak kemaskan tools ni dulu. Oh, kuatnya angin! Suuup, suuup.... Tumm!!! Alamak, kuatnya petir kilat ni. Cabutttt! (Macam kilat jugaklah Kak Yah berlari masuk ke rumah...hehehe).


Akarnya Ada Bebawang
Sebelum Ditanam













Bunga bakung ni mempunyai bawang kat akarnya dan dia boleh hidup lama. Cara menanamnya senang je: macam biasa. Boleh juga ditanam dalam pasu, ikut kesukaan masing-masing.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...