Pokok Puding Dengan Cornstalk Plant

Pagi-pagi mesti cergas, mesti lari laju-laju. Hidup sihat ceria selalu...

Si Celoreng  Beraksi ( Yang Blur Tu Bukan Hantu, Ye!)
Itulah yang Kak Yah sempat dengar. Tapi tak sempat nak rakamkan suara budak-budak yang berpakaian askar lalu kat depan rumah Kak Yah pagi tu. Mereka sedang buat aktiviti agaknya. Masa tu hujan renyai-renyai. Kak Yah pun cepat-cepat ambil gambar diorang tu. Tapi...alahhh...bler pulak.  Bagus betulah semangat diorang tu. Hujan ke, panas terik ke, dilalui bersama-sama. Ha, macam tulah sepatutnya. Bila Kak Yah tengok diorang tu, Kak Yah pun naik semangat dibuatnya.

Mesti kerja...jangan malas. Walau hujan, walau panas; tak boleh menung-menung,  tak boleh lesu-lesu, mari kerja, mari kerja. ( Hahaha... Kak Yah pulak yang menyanyi). 

Dahlah tu cik Yah hoi! Karang lagi lebat hujan turun… (Hehehe... cik abang ketawa).

Pas tu Kak Yah pun buatlah kerja macam biasa. Kak Yah pun pakai uniform jugak (uniform kebunlah!) dan mulalah berkebun.

Puding Berdaun  Besar
Wah! Sedar tak sedar pokok puding yang Kak Yah tanam lama dulu dah hidup subur. Tengok daun-daunnya tu tersangatlah cantik. Kalau nak tanam pokok puding ni taklah susah sangat. Selalunya kalau Kak Yah tanam, Kak Yah kerat je batangnya dan cucukkan dalam pasu atau terus tanam kat tanah. Kalau kena cahaya matahari yang panas terik pun tak apa; sebab pokok puding ni kalau dapat cahaya matahari, daunnya lagi cantik. Nak tanam berderetan pun cantik, tapi tanamlah rapat-rapat. Boleh dijadikan seperti pagar.

Puding Kerinting
Tentang nama-nama pokok puding ni, Kak Yah tak berapa ariflah. Biasanya Kak Yah panggil mengikut daunnya je. Ada macam-macam jenis pokok puding ni sebenarnya. Ada yang kuning, ada yang merah berbelak-belak, merah darah, berbintik-bintiklah, hijau putihlah dan banyak lagilah. Ada yang berdaun lebar, berdaun halus, bujur dan kerinting pun ada. Macam uniform budak-budak askar yang Kak Yah nampak tadi: bercorak-corak (celoreng, sebenarnya!).

Puding Kuning

Puding Merah
Ha... baru teringat, minggu lepas Kak Yah ada mintak sejenis lagi pokok bunga kat jiran sebelah hilir rumah Kak Yah tu. Masih ada lagi rupanya; masih belum Kak Yah tanam lagi. Nama pokok tu ialah Cornstalk Plant. Tapi nasib baiklah pokok ni boleh hidup mandiri  (hidup tanpa dijaga sangatlah).  Pokok ni boleh hidup lama dan boleh tumbuh tinggi pulak tu. Sebelum ditanam, Kak Yah pastikan dulu kat mana tempat yang sesuai. Pastikan bila dah tinggi nanti tak kena wayar elektrik, takut bahaya pulak.

Cornstalk Plant
Tanam bunga  punya pasal, takut-takut nanti, bunga hidup, awak yang mati...( cik abang suruh berhati-hati).

Batangnya Dah Dikerat
Iyelah! Kak Yah dah agak dah, mesti kena sound punya. Tapi lagi best kan? Kalau mati, bolehlah cik abang kahwin lagi, hehehe...

Hijaunya!

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...