Jobdirumah

Advertlets

Tuesday, May 31, 2011

Bunga Hidup vs Bunga Tiruan

Bunga Tahi Ayam Ni Bunga  Hidup; Bukan Bunga Tiruan!

Hari ini buat kesekian kalinya ( maknanya, dah terlampau banyak kalilah ...) Kak Yah melihat-lihat pokok-pokok bunga yang ada kat halaman rumah. Bermula dari taman mini yang Kak Yah bina tu hinggalah ke pokok-pokok bunga yang ada kat sekeliling rumah: kat tepi rumah maupun yang kat belakang rumah! Melihat akan keindahan rupa bentuk dan warna bunga-bunga yang sedang berkembang dan yang baru nak kembang tu, terlintas kat fikiran (yang boleh tahan jugak bijaknya ni, hehehe) alangkah cantiknya kalau kuntuman bunga-bunga ini dipetik dan disusun menjadi sebuah gubahan! Memang cantik, kan? Tapi ... (tapi apa lak ni?) tapi Kak Yah tak pandai nak gubah bunga. Macam mana ni, ye? Oh, ya! Pakcik Google kan ada. Maka Kak Yah pun ziarahlah sedara paling rapat Kak Yah tu. Apa tidaknya. Kalau sehari tak mengadap Pakcik Google, pasti tak senang dibuatnya, hehehe!

Dari bapak sedara Kak Yah tu Kak Yah dapat banyak info tentang cara-cara nak gubah bunga hidup atau bunga segar. Baik yang dalam bahasa kita maupun bahasa mat saleh (bahasa Inggerislah tu...) Korang pun kalau berminat boleh buat macam Kak Yah. Tapi jangan lak hanyut jauh-jauh kat dalam internet tu sampai lupa nak masak ke, nak membasuh ke, nak apa-apa jelah yang lain yang penting jugak kita buat, okay!

Selepas mendapat maklumat yang diperlukan, maka Kak Yah pun mulalah mengumpul bunga-bunga dan alat-alat yang diperlukan untuk menjayakan projek Kak Yah ni. Syoknyer! Tak sabar nak mula dan tak sabar gak nak lihat hasilnya. Kak Yah percaya korang pun tentu tak sabar nak tengok gambarnya, kan? Okaylah, nanti bila dah siap dan menjadi dengan cantiknya, Kak Yah akan tunjukkan gambarnya kat sini. Kalau korang nak tau, sebenarnya masa nak mula gubah bunga-bunga tulah Kak Yah teringat pulak yang Kak Yah dah lama tak update blog ni. Jadi Kak Yah pun onkan pc dan inilah entri post yang korang tengah baca ni.

Kesimpulannya, minta maaf ye, sebenarnya setakat ni belum adalah lagi gubahan yang dah siap! Macamanapun, sebagai mengubat kekecewaan korang (dan Kak Yah jugak ), maka kat  bawah ni Kak Yah paparkan beberapa contoh gubahan bunga hidup yang Kak Yah kutip dari internet. Jangan marah, ye! Gubahan-gubahan ni cantik-cantik belaka dan sudah pastilah sesuai jugak dijadikan hantaran perkahwinan.









( Sumber Foto: http://ferngalleryflorist.com )

2 comments:

openid said...

Salam Kak Yah,
cantik2 nye bunga gubahan tu. Kalau masuk kedai bunga mesti rambang mata tengok cantik2 belaka...best kalau pandai gubah sendiri kan.. :)
Ijan

Kak Yah said...

Waalaikumussalam Ijan,

Memang cantik2, sebab itulah Kak Yah tengah belajar lagi. Syok giler...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...