Bunga Pun Kahwin?

Agak lama jugak Kak Yah tak update blog ni. Tentu korang-korang tertanya-tanya, kan? Sebenarnya seminggu dua ni Kak Yah sibuk membuat persiapan perkahwinan anak bujang Kak Yah yang sorang tu. Maklum sajalah macam-macam nak disediakan dan diuruskan supaya semuanya berjalan lancar. Tapi alhamdulillah semuanya dah selesai dan anak bujang tu dah bergelar sunami eh suami, hehehe... Selepas beberapa hari kat Perak sana, sekarang dah balik semula ke kampung tempat Kak Yah tinggal ni. Lega ....

Citer pasal kawin-mawin ni, Kak Yah terpikir pulak. Dalam adat perkahwinan orang Melayu, bunga tak pernah diabaikan. Yelah, ada bunga rampai; pastu bunga manggar. Belum lagi gubahan bunga dalam hantaran dan macam-macam lagi kegunaan bunga dari peringkat meminang hinggalah ke peringkat bersanding!

Kali ni Kak Yah nak citer sikit tentang bunga rampai. Memanglah ramai yang dah tahu. Tapi masih ada gak generasi baru kita yang kurang tahu tentang bunga rampai ni. Macam kata sorang anak jiran Kak Yah bila ditanya tau tak bunga rampai. Kalau Taman Bunga Rampai kat KL tu saya taulah, jawab dia. Jadi, kenalah Kak Yah yang dah agak lama hidup ni citer sikit kat korang tentang bunga rampai ni, okay?

Perkataan bunga rampai tu maknanya campuran macam-macam jenis bunga. Biasanya orang kita menggunakan daun pandan, kelopak bunga ros, bunga cempaka, bunga kesidang, bunga melur dan bunga siantan (ixora) yang dihiris halus-halus dan digaul.. Untuk tambah wangi lagi disembur pulak dengan minyak wangi. Ada jugak yang memasukkan parutan kulit limau purut. Semua bahan yang dah digaul rata ini kemudiannya diisi ke dalam bekas atau dibungkus kecil-kecil dengan kain kasa (kain nipis dan jarang).

Selain perkahwinan, bunga rampai juga digunakan dalam majlis khatam Quran, malis berkhatan (bersunat) dan majlis bercukur jambul.


Inilah Rupanya Bunga Rampai Tu
Inilah Salah Satu Bekas Bunga Rampai Yang Biasa Digunakan


(Gambar Dari Wikipedia)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...