Peony Yang Sangat Wangi

Kali ni Kak Yah nak citer sikit tentang salah satu bunga yang terharum di dunia iaitu bunga peony atau nama saintifiknya paeonia suffruticosa. Macam mana rupanya bunga ni? Macam dalam gambar kat bawah ni. Cantik, kan?

Nilah Bunga Peony

Dari Dekat Lagi Cantik, Kan?

Bunga ini didapati banyak tumbuh di Asia, Selatan Eropah dan di barat Amerika Utara. Boleh dibiakkan melalui keratan batang atau biji benih. Untuk tujuan perniagaan, kaedah yang digunakan ialah pembiakan melalui keratan batang dan pengetutan (tut bukan kentut, ye!).

Keluarga spesis bunga ini sangat besar. Ada lebih kurang 38 jenis semuanya. Antaranya paeonia abchasica, paeonia anomala, paeonia bakeri, paeonia broteri dan banyak lagilah! Kalau nak tau jugak, sila lihat gambar-gambarnya kat bawah ni.














 Di negara China, bunga ini sudah lama (sejak zaman purba lagi) menjadi lambang kekayaan dan kehormatan dan pernah menjadi bunga kebangsaan negara itu.

Dari segi perubatan pula, bunga ini dikatakan boleh merawat ketumbuhan, penyakit jantung dan penyakit saraf. Bunga peony ini banyak digunakan dalam perubatan tradsional di Korea, China dan Jepun.

Pokok bunga ini akan mengambil masa yang agak lama untuk berbunga jika pokoknya dicabut dan ditanam di tempat yang lain, tetapi akan terus berbunga dan berkembang mekar sepanjang tahun apabila mula berbunga.Sangat sesuailah untuk dijadikan tanaman hiasan di kawasan rumah kita. Dahlah cantik, wangi pulak tu! Malangnya bunga peony sukar didapati di Malaysia.

(Sumber: Wikipedia)

Sesiapa yang nak tau lebih lagi tentang bunga peony yang harum ni, sila klik link ini: Peonies
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...