Group Bunga

Hujung tahun semua orang pun tahu, kan? Dengan cuti sekolahnyalah,  dengan hujannyalah, yang buat majlis kahwinnyalah, pergi holidaylah; pendek kata semua aktiviti hujung tahun tu dah menjadi kemestian. Jadi, memandangkan hujung tahun ni cuaca asyik hujan je, lebih baik kita tukar aktiviti.

"What's up, What's up... dapur tak berasap." Hehehe...

Apa tidaknya, kalau dah duduk mengadap komputer sepanjang masa. Bangun pagi je dah onkan komputer. Sebab nak keluar pun tak berapa selesa. Nak masuk pasaraya lagi tak selesa; sejuk sangat. Jadi langkah yang terbaik ialah berFacebooklah, hahaha....

Sekarang ni Kak Yah dah join dengan Group Suri Suka Tanam Bunga kat Facebook tau! Best  dan syok giler...! Bukan saja dapat ramai kawan tapi kita boleh dapat info tentang bunga-bunga yang kita tak tahu nama dan cara nak tanam serta penjagaannya. Masing-masing ahli group tu suka bunga; jadi macam-macam jenis bungalah yang kita dapat tau. Tapi dalam banyak-banyak bunga tu, Kak Yah tengok, ramai  sangat yang sukakan bunga ros, bunga kertas, bunga orkid, bunga jasmin, pokok puding dan  juga pokok keladi. Tetapi yang bestnya, kebanyakan dari diorang tu cuma tau tanam je bunga-bunga tu tapi tak tau namanya. Macam Kak Yah jugaklah; tak semua bunga yang Kak Yah tau namanya. Tapi dengan adanya group tanam bunga ni sedikit sebanyak dapat membantu Kak Yah untuk mencari info yang lebih tentang  bunga-bunga tu.

Aglaonema
 Pokok Keladi 
Bunga Mawar (Rose) Berwarna-Warni
Pink Bougainvillea (Bunga Kertas Merah Jambu)
Bunga Jasmin
Pokok Puding Cili Kering
Orkid Yang Cantik

( Selamat pagi puan, ada apa-apa yang boleh saya bantu? Talian percuma telah disediakan, tapi anak benih dan benih pokok bunga kena belilah! Hahaha...)

"Senyum sorang-sorang nampak?" ( Eh, cik abang dah datang ).

"Yah tak nak pergi nursery bunga ke hari ni?" tanya cik abang. "Sejak dua tiga hari ni tak ajak-ajak abang  pun. Nak cari bunga baru ke, apa ke! Nak tambah pasu ke, beli tanah ke?" ( Ambik berat nampak)? "Oh! patutlah, Cik Yah kita dah melekat kat komputer rupanya."
Patutlah dia kata What's up, What's up tadi. Barulah faham. Hmm ... memang tak berasaplah dapur nampaknya ni!

"Hai bunga-bunga tu dah memikat hati Yah ni bang. Cantik dan berwarna-warni pulak tu! Wow memang syok! Join group ni: bestlah bang!"

"Ye! Memang best tu Yah, abang pun tak melarang!" (Haik! Lain macam je bunyinya tu! Takut-takut nanti ada suri lain yang bertakhta di hati. Dah tentunya cantik, manis dan wangi jugaklah tu! Huhuhu...

Pesanan dari Kak Yah untuk kawan-kawan yang obses dengan bunga. Kalau tanam bunga, kita tanam dan jaga betul-betul sampai hidup subur, tapi jangan lupa nak ke dapur, hahaha...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...