Pokok Bunga Red Button Ginger

Sekarang ni susah nak kita ramalkan sama ada hujan turun tak henti-henti atau pun sekejap hujan sekejap tidak. Kita nak buat program pun mesti kena fikirkan keadaan cuaca yang tidak menentu sekarang ni. Tambahan pula dah hujung tahun ni, biasanya kebanyakan negeri di pantai timur akan banjir. Tapi melihat pada keadaan sekarang ni, nampaknya bukan di pantai timur je akan banjir, tapi nampak gayanya di semua negeri; itu yang membimbangkan kita semua. Tambahan lagi nak cuti sekolah. Banjir tu satu hal, yang tak lalu nak kita fikirkan ni ialah kanak-kanak yang tak tau apa itu banjir atau bah. Mereka tentu syok sangat kalau dapat main air, tak kiralah kat mana-mana; berenang ikut sedap dia je! Ibu bapa berhati-hatilah dengan anak masing-masing ye. Bila hujan macam ni je Kak Yah mesti risau dan tak henti-henti memohon pada Allah, selamatkanlah kami dari dilanda bencana ini. Serik rasanya dah 2 kali kena banjir besar yang melanda Hulu Langat tahun lepas. Cukuplah rasanya; harap-harap tak ada lagi kejadian yang serupa itu berulang kembali.

Pokok Bunga Red Button Ginger

Tetapi walaupun hujan masih tak berhenti, Kak Yah tetap merawat bunga-bunga kesayangan tu. Kak Yah pun kena awal-awal lagi bersedia untuk menghadapi banjir nanti. Semua bunga-bunga yang Kak Yah tanam di atas tanah tu, yang mana sesuai dan yang tak sesuai pun, Kak Yah pindahkan ke dalam pasu. Langkah berjaga-jaga ni sangat perlu. Sekali air bah sekali pantai berubah. Itu yang Kak Yah takutkan. Sekali air banjir habislah taman mini Kak Yah. Tetapi ada jugak bunga-bunga yang boleh bertahan seperti bunga raya, bunga lidah jin, bunga pagar, bunga kertas dan bayak lagilah. Bunga-bunga yang boleh bertahan tu sebab mempunyai batang yang keras dan sesetengah tu mempunyai akar yang kuat.

Bagi bunga yang satu ini pulak, tanam di atas tanah pun boleh di dalam pasu lagi naik serinya. Masalahnya, Kak Yah dah tanam bunga ni di atas tanah dan dah hidup subur. Dulu masa Kak Yah beli kat nursery tu sikit je. Sekarang ni Kak Yah  terpaksalah cabut semula dan tanam pulak dalam pasu yang besar. Ramai yang cari bunga ni. Namanya Red Button Ginger (Costus Woodsonii). Kalau tak diselamatkan, takut-takut nanti tak dapat benihnya lagi; itu yang sayang tu! ( Ada orang kata bunga ni  sejenis ubat yang boleh menyembuhkan pesakit yang mati  pucuk ). Sejauh mana kebenaran tentang info tu, tak pulak Kak Yah tau. Kak Yah ni tukang rawat bunga, bukan rawat orang...hahaha...

Bunga Pucuk Merah

Bunga ni memang kuat. Bunganya saja tegak semacam dan mempunyai warna yang merah, kekuning-kuningan dan oren. Kalau akarnya dipenuhi banyak air pun tak mati-mati. Kalau ditanam kat tanah lagi kembang menjadi-jadi. Sejak Kak Yah dapat beli bunga ni, dah Kak Yah tanam pun sampai hari ni tak mati-mati. Memang tak rugi tanam bunga ni. Tapi nama Melayunya apa agaknya ye? Kak Yah panggil dengan nama "bunga pucuk merah". Kalau sesiapa ada info tentang namanya dalam bahasa melayu tolonglah bagi tau ye...!

Allah selamat kan kami...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...