Jobdirumah

Advertlets

Friday, December 16, 2011

Cara Tanam & Jaga Agavaceae

Pokok hiasan ni sangat cantik kerana mempunyai keunikan rupabentuk dengan dedaunnya yang lebar dan besar. Daunnya juga keras dan berbentuk macam sebilah pedang yang tajam. Pokok ni senang nak biakkannya. Bila dah besar, maka adalah anak-anak pokok yang tumbuh di sisi pokok induk tu.  Berhati-hati masa nak potong, nanti tercucuk biji mata, bute... teman tak tanggung jawab,hehehe... Kalau saper-saper nak tanam pokok ni, fikir dulu. Pastikan tempatnya selamat dari bebudak. Janganlah tanam tengah-tengah halaman rumah, tercucuk diorang nanti! Pastikan ia jauh atau tanam di tepi ataupun di sudut-sudut laman. Jangan lupa, pokok ni akan besar tau! Nak berbunganya saja kena tunggu selama 5 tahun, menurut info daripada seorang kawan).

Penjagaannya juga mudah, tak susah pun. Tak perlu nak siram sangat. Daunnya yang besar tu banyak menyimpan air. Cukuplah untuk menampung kesuburannya. Cahaya matahari memang kena banyak. Tak apa kalau panas terik pun, kerana pokok ni berkulit tebal. no hal.... Tapi ingat ye, pokok ni tak boleh kekeringan pulak. Siramlah bila perlu je. Kalau air berlebihan, alamat pokok ni Innalillah....ye,matilah...hahaha.

Century Plant Atau Pokok Seabad
Memerlukan Cahaya Matahari Panas Terik

Kalau kawasan rumah tu agak kecik, tanam je dalam pasu yang rendah dan lebar mulutnya.  Letakkan di tempat yang banyak cahaya matahari.

Okaylah, cukuplah pelajaran untuk hari ni. Cuti sekolah tak mengajar, anak-anak pergi holiday,  pasni kita belajar benda lain pulak ye!

Terima Kasih Cikgu!....

2 comments:

ila said...

cantik..tapi btoi...tercucuk mata..adoii..hahhaha

Kak Yah said...

tu lah yg kene berhati-hati.hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...