Si Puding Popular

 Semakin hari semakin ramai peminatnya. Ramai yang sudah mula berjinak-jinak mencari benih dan cuba menanamnya. Ini membuatkan pokok puding (nama saintifiknya Codiaeum) menjadi pilihan penggiat seni hias taman buat masa sekarang ini. Kalau dulu pokok puding ni begitu popular di kalangan masyarakat kampung.  Mereka jadikan pokok puding ini sebagai tanaman hiasan halaman dan sesetengahnya ditanam sebagai pokok pagar untuk kediaman mereka.
Nah! Sekarang ni pokok pudinglah yang dicari-cari. Pokok puding mempunyai pelbagai campuran warna dalam satu daun. Itu yang membuatkannya unik berbanding pokok  lain. Kak Yah adalah salah sorang yang giler sangat dengan pokok-pokok puding ni. Tambahan pulak cuaca sekarang ni sangat panas, sesuai sangatlah untuk Si Puding ni. Dalam keadaan cuaca yang panas begini pokok puding dapat membentuk corak daun dengan warna yang terang dan memikat hati penggemar seni taman.

Pokok puding memerlukan siraman yang cukup pada waktu panas dan siram bila perlu saja pada hari hujan. Kekadang tu Kak Yah tak siram pun , tapi hidup subur gak . Mungkin sebab Kak Yah tanam pokok-pokok puding tu kat tepi-tepi tebing sungai kat rumah Kak Yah. Itulah sebabnya puding tu tak kisah.

Kalau ada sesiapa nak cuba-cuba tanam pokok puding ni, sediakan dulu pasu, tanah dan keratan benih puding ni. Pastu tanam seperti biasa. Siram tanaman tu 2 kali sehari. Pagi sekali dan petang sekali. Seterusnya  dibajalah dengan baja tahi ayam atau baja tahi kelawar yang dah diproses. Campuran yang sesuai untuknya ialah dalam nisbah 3:2:1 (Tanah peroi: Baja kandang / Tanah gambut: Pasir sungai ).Tapi kalau tak tau langsung bab-bab tanah ni, korang boleh pergi beli je kat nursery tu. Beli sekali alat-alatnya dan anak pokok puding tu. Balik rumah terus tanam, lagi senang.

 

 Kalau korang nak lagi senang, ada satu cara lagi. Mula-mula kerat je batang pokok puding tu. Pastu masukkannya ke dalam botol yang telah diisi air terlebih dahulu. Kemudian biarkan beberapa minggu. Bila sudah mula berakar, pindahkan ke atas tanah atau tanam di dalam pasu yang besar. Bila pokok puding tu dah besar, cantaslah daunnya supaya kelihatan lebih padat dan rimbun.

Wahai peminat pokok puding sekelian, marilah sama-sama kita tanam  pokok ni dari sekarang. Masa akan datang susah nak cari pokok puding kampung ni. Kalau yang dah dikacuk tu, banyak dijual kat mana-mana nursery kat Malaysia ni. Nak cari yang ori tu, payahlah sikit Jadi rebutlah peluang ni.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...