Bunga Kembang Pukul Empat

Di rumah Kak Yah pukul 3.30 petang.

Hai, cepatlah sikit jam ni. Lambat sangatlah ... orang nak tengok dia kembang!

Kak Yah merungut sorang-sorang.

Cik Yah hoi, apa yang dirungutkan tu. Kan sumernya abang dah belikan semalam. Ikan ada, ayam ada, daging pun ada, kan? Sayur pun abang dah belikan. Buah-buahan pun dah ada dua tiga jenis tu ... nak apa lagi ...

Suara saper lagi tu. Husband  Kak Yahlah tu. Tak tau hujung pangkal nak menyampuk, hihi ...

Bukan itulah, bang. Yah tengah tunggu bunga yang baru tu kembang! Katanya bunga tu kembang pada pukul empat petang. Ini yang Yah tengah tunggu ni. Lambat sangat nak pukul empat. Orang dah siap ngan kamera sekali ni.

Ooo camtu ... ingatkan apa tadi. kalau camtu lebih baik Yah keluar ke taman sekarang. lagi lima minit jer lagi. Tunggu kat depan pokok bunga tu.

Betul jugak tu.

Kak Yah pun pergilah dekat dengan pokok bunga tu lalu duduk mencangkung sambil memegang kamera.

Memang betul pun. Tepat jer pukul empat, bunga-bunga kat pokok tu pun mula berkembang perlahan-lahan, lepas satu, satu.

Wow, cantiknya! Apa lagi, Kak Yah pun snaplah banyak-banyak gambarnya. Salah satu daripadanya ada kat bawah ni. Korang tengoklah sendiri. Cantik, kan?


Mirabilis jalapa
Inilah Bunga Kembang Pukul Empat Yang Kak Yah Tanam

Itu masa mula-mula Kak Yah belajar tanam bunga. Sekarang dah melambak-lambak pokok bunga ni di taman mini Kak Yah. Dah tak terjaga pulak.

Kalau korang nak tau, bunga kembang pukul empat ni berasal dari Amerika Selatan dan suka sangat dengan cahaya matahari yang banyak. Nama botaninya ialah Mirabilis jalapa,

Uniknya pokok bunga ni, pada satu pokok tu boleh ada bunga yang berbagai warna (macam dalam gambar di bawah ni). Satu lagi sifat peliknya ialah warna bunganya boleh berubah-ubah. Bunga putih misalnya boleh bertukar menjadi bunga ungu!


Kembang Pukul Empat - Putih Kuning


Tumbuhan ini membiak melalui biji benih dan dan sangat mudah merebak banyak sekiranya tidak dijaga pertumbuhannya. Biji benihnya tu hendaklah direndam dulu dalam air sebelum disemai supaya lebih cepat bercambah.


Kembang Pukul Empat - Pelbagai Warna Pada Sebatang Pokok


Bila dah cukup matang, pokoknya boleh mencecah hampir 1 meter tingginya. Pokok bunga ini hidup lebih subur di kawasan yang berhampiran dengan laut.

Bunga kembang pukul empat ini biasanya berkembang mulai pukul empat (hehe ...) atau sekitar lewat tengahari dan hanya kuncup semula pada waktu pagi. Sepanjang malam pulak, bunga ini mengeluarkan bau yang sangat harum. Keesokan harinya bunga yang baru pulak mengambil giliran untuk kembang.


Yang Ini Putih Pink. Cantik Jugak, Kan?


Dari segi kegunaannya pulak, bunga ini boleh dijadikan pewarna makanan seperti dalam pembuatan kuih dan jeli.. Daunnya boleh dimasak dan dimakan sekiranya kita menggemari rasanya.


Yang Ini Pulak, Semua Putih!


Dari segi perubatan pulak, akarnya boleh dijadikan penawar penyakit kulit yang berair atau bernanah. Ada yang percaya, akar ini jika direbus dan diamalkan meminum air rebusan ini boleh menambah kekuatan tenaga lelaki.

(Psst ... jangan bagitau cik abang, nanti habis pokok bunga Kak Yah ni dicabutnya! Hehe ...).

Macam Nilah Rupa Biji Benih Kembang Pukul Empat





8 comments :

  1. Subhanallah....dah la cantik bunganya....penuh dgn keajaiban....tpt pukul 4 ye dia kembang...:)

    ReplyDelete
  2. ari tu jer tpt pukul 4. ari2 lain tu terbabas gak, hehe ...

    ReplyDelete
  3. salam...cantiknya bunga. saya pun suka bunga tp tak berapa nk rajin macam kak yah.
    btw, sy dtg dan follow sini. feel free to hit me back yeah. :)
    http://sweetmemories4u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. waalaikum salam KB .. dah singgah & dah follow.

    ReplyDelete
  5. Salam kak,
    sy yg order bunga kembang pkl 4 tu n sy dah bank-in byran kat akaun akak. Try to contact akak tp tk dapat2. Tlg update order sy ye..
    seritujuh@gmail.com
    tq akak

    ReplyDelete
  6. Waalaikumsalam Seri7ujuh. Terima kasih buat bayaran. Benihnya akan diposkan secepat mungkin. :-)

    ReplyDelete
  7. Salam kak yah harga bijih benih kira mcm ne?NK yg belag belang tu .please wassap 0172784905

    ReplyDelete
  8. Dlu byk bunga ni kt rumah . lpas tolak tanah buat rumah baru. Hbis Pkok ni pon kn tolak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...