expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Bunga Kembang Pukul Empat

Di rumah Kak Yah pukul 3.30 petang.

Hai, cepatlah sikit jam ni. Lambat sangatlah ... orang nak tengok dia kembang!

Kak Yah merungut sorang-sorang.

Cik Yah hoi, apa yang dirungutkan tu. Kan sumernya abang dah belikan semalam. Ikan ada, ayam ada, daging pun ada, kan? Sayur pun abang dah belikan. Buah-buahan pun dah ada dua tiga jenis tu ... nak apa lagi ...

Suara saper lagi tu. Husband  Kak Yahlah tu. Tak tau hujung pangkal nak menyampuk, hihi ...

Bukan itulah, bang. Yah tengah tunggu bunga yang baru tu kembang! Katanya bunga tu kembang pada pukul empat petang. Ini yang Yah tengah tunggu ni. Lambat sangat nak pukul empat. Orang dah siap ngan kamera sekali ni.

Ooo camtu ... ingatkan apa tadi. kalau camtu lebih baik Yah keluar ke taman sekarang. lagi lima minit jer lagi. Tunggu kat depan pokok bunga tu.

Betul jugak tu.

Kak Yah pun pergilah dekat dengan pokok bunga tu lalu duduk mencangkung sambil memegang kamera.

Memang betul pun. Tepat jer pukul empat, bunga-bunga kat pokok tu pun mula berkembang perlahan-lahan, lepas satu, satu.

Wow, cantiknya! Apa lagi, Kak Yah pun snaplah banyak-banyak gambarnya. Salah satu daripadanya ada kat bawah ni. Korang tengoklah sendiri. Cantik, kan?


Mirabilis jalapa
Inilah Bunga Kembang Pukul Empat Yang Kak Yah Tanam

Itu masa mula-mula Kak Yah belajar tanam bunga. Sekarang dah melambak-lambak pokok bunga ni di taman mini Kak Yah. Dah tak terjaga pulak.

Kalau korang nak tau, bunga kembang pukul empat ni berasal dari Amerika Selatan dan suka sangat dengan cahaya matahari yang banyak. Nama botaninya ialah Mirabilis jalapa,

Uniknya pokok bunga ni, pada satu pokok tu boleh ada bunga yang berbagai warna (macam dalam gambar di bawah ni). Satu lagi sifat peliknya ialah warna bunganya boleh berubah-ubah. Bunga putih misalnya boleh bertukar menjadi bunga ungu!


Kembang Pukul Empat - Putih Kuning


Tumbuhan ini membiak melalui biji benih dan dan sangat mudah merebak banyak sekiranya tidak dijaga pertumbuhannya. Biji benihnya tu hendaklah direndam dulu dalam air sebelum disemai supaya lebih cepat bercambah.


Kembang Pukul Empat - Pelbagai Warna Pada Sebatang Pokok


Bila dah cukup matang, pokoknya boleh mencecah hampir 1 meter tingginya. Pokok bunga ini hidup lebih subur di kawasan yang berhampiran dengan laut.

Bunga kembang pukul empat ini biasanya berkembang mulai pukul empat (hehe ...) atau sekitar lewat tengahari dan hanya kuncup semula pada waktu pagi. Sepanjang malam pulak, bunga ini mengeluarkan bau yang sangat harum. Keesokan harinya bunga yang baru pulak mengambil giliran untuk kembang.


Yang Ini Putih Pink. Cantik Jugak, Kan?


Dari segi kegunaannya pulak, bunga ini boleh dijadikan pewarna makanan seperti dalam pembuatan kuih dan jeli.. Daunnya boleh dimasak dan dimakan sekiranya kita menggemari rasanya.


Yang Ini Pulak, Semua Putih!


Dari segi perubatan pulak, akarnya boleh dijadikan penawar penyakit kulit yang berair atau bernanah. Ada yang percaya, akar ini jika direbus dan diamalkan meminum air rebusan ini boleh menambah kekuatan tenaga lelaki.

(Psst ... jangan bagitau cik abang, nanti habis pokok bunga Kak Yah ni dicabutnya! Hehe ...).

Macam Nilah Rupa Biji Benih Kembang Pukul Empat





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...