Bunga Ungu Terang

Orang Melayu menggelarkannya Bunga Telang manakala orang Thailand menamakannya sebagai anchan, orang India aparajita dan orang Cina dié dòu. Nama saintifiknya ialah Clitoria ternatea (kerana sifat kewanitaanya) manakala bahasa Inggerisnya butterfly pea atau blue pea atau cordofan pea.

Pokok bunga ini berasal dari kawasan tropika di benua Asia dan telah disebarkan ke benua-benua Amerika, Afrika dan Australia. Rupa bentuk pokok ini adalah seperti dalam gambar di bawah ini.

Clitoria ternatea
Pokok Bunga Telang
Bunga Telang Purple
Bunga Telang Biru Kuning


Bunga telang boleh hidup lebih daripada setahun dan merupakan sejenis tanaman herba yang menjalar. Biasanya berwarna ungu atau biru tua namun ada juga yang berwarna putih! (Pernah tengok tak yang warna putih ni?)


Bunga Telang Ungu Berlapis
 Clitoria ternatea
Bunga Telang Biru

Biasanya bunga ini ditanam untuk dua tujuan. Pertama sebagai tanaman hiasan; kedua sebagai tanaman pemulih tanah (akarnya boleh menguraikan tisu nitrat di dalam tanah menjadikan tanah lebih subur).

Pokok bunga ini dibiakkan melalui biji benih yang terdapat di dalam kekacangnya (lihat gambar di bawah). Ia memerlukan cahaya matahari yang banyak serta tanah yang lembab dan neutral.

 Clitoria ternatea legumes
Benih Bunga Telang

Di Asia Tenggara termasuklah Malaysia, bunga telang digunakan sebagai bahan pewarna dalam masakan. Contohnya, orang Kelantan mewarnakan nasi putih untuk dijadikan nasi kerabu. Di Thailand pula, bunga ini direbus dijadikan sirap biru atau nam dok anchan yang kadang-kadang dicampur dengan jus limau dan gula untuk menambah kelazatannya. Selain itu, warna ungu bunga ini juga digunakan di dalam pembuatan kuih muih yang contohnya seperti dalam gambar di bawah ini.

Lepat Bunga Telang
Kuih Lepat Bunga Telang
Blue Pea Tea
Boleh Dijadikan Minuman "Sirap Biru"

Di Negara China, bunga ini telah lama digunakan di dalam perubatan tradisional terutamanya untuk mengubat penyakit-penyakit kaum wanita seperti membetulkan peredaran haid, meningkatkan kesuburan rahim, merawat sakitpuan dan juga sebagai penambah nafsu syahwat.

Masyarakat India pula menggunakan bunga telang di dalam kaedah perubatan ayuverdic sebagai ubat penguat ingatan dan ubat penenang.


(Sumber: Wikipedia)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...