Cara Menanam Pokok Bunga Matahari



Penanaman pokok bunga matahari boleh dilakukan dengan menggunakan biji bunganya. Dapatkan biji benih daripada kedai menjual biji benih atau pasaraya. Pastikan yang anda beli itu bukannya KUACI BUNGA MATAHARI sebab kalau kuaci yang ditanam sampai bila-bila pun tidak akan tumbuh! 😄

Sebelum biji-biji itu disemai, terlebih dahulu biji-biji tersebut hendaklah dijemur di bawah cahaya matahari.Tujuannya ialah untuk membunuh kulat atau bakteria yang mungkin ada pada biji bunga matahari tersebut.

Untuk penyemaian pula, kita memerlukan tanah sebagai media tanaman. Pilih tanah yang gembur dan sebaik-baiknya yang telah dicampur dengan baja kompos. Percampuran tersebut dapat menambah nutrien yang sangat diperlukan untuk biji matahari tumbuh menjadi anak benih.Jangan lupa untuk membasahkan tanah tersebut dengan sedikit air.

Setelah anak benih tumbuh setinggi sekitar tiga hingga lima cm dengan beberapa helai daun, maka barulah dipindahkan ke dalam pasu besar yang mengandungi tanah gembur tadi atau boleh juga ditanam terus ka atas tanah. Tetapi, sebelum ditanam di atas tanah, tapaknya perlulah dicangkul terlebih dahulu untuk mengurangkan kandungan hamanya.

Jika ditanam di atas batas,jarakkan beberapa cm antara satu anak benih dengan anak benih yang lain.Tujuannya ialah supaya anak-anak pokok tersebut mempunyai ruang yang cukup untuk tumbuh dengan subur.

Bunga matahari biasanya berbunga ketika sudah mencapai usia kurang lebih kurang dua bulan. Hampir semua pokok bunga matahari akan menghadap ke arah sumber cahaya matahari pagi ketika berbunga.

Selepas kira-kira 2 bulan, pokok bunga ini haruslah diberi baja secara teratur supaya tanaman tersebut dapat tumbuh subur dan jauh dari hama penyakit. Selepas kira-kira 3 bulan pula, biasanya tunas bunga mulai tumbuh  pada tanaman tersebut.Untuk memperoleh bunga yang baik, potonglah tunas-tunas bunga yang dianggap kurang baik sepanjang tempoh pertumbuhannya. Siramlah dua kali sehari supaya bunga matahari yang kita tanam itu berkembang dengan cepat dan cantik.

Ini gambar bunga matahari yang Kak Yah tanam. Untuk membaca kisahnya sila klik di sini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...