Seroja Ke Teratai?

Seroja atau lotus (Nelumbo nucifera Gaertn.) adalah spesies tumbuhan air yang berbunga sepanjang tahun. Berasal dari India, tanaman ini sering kali disebut teratai (Nymphaea) walaupun sebenarnya keduanya tidak sama. Seroja memiliki tangkai bunga tegak dan bunganya tidak terapung di permukaan air, sebagaimana teratai. Akibat kekeliruan ini, seroja pernah dikenal dengan nama binomial Nelumbium speciosum atau Nymphaea nelumbo. Lotus (genus Nelumbo) merupakan bunga kebangsaan negara India.


Nelumbo nucifera Gaertn
Bunga Seroja (Nelumbo nucifera Gaertn)


Tangkainya berbentuk silinder yang kosong di tengahnya untuk udara. Daun terdapat di permukaan air, keluar dari tangkai yang berasal dari batang yang berada di dalam lumpur di dasar kolam, sungai, atau paya. Tinggi tanaman ini boleh mencapai sekitar satu meter hingga satu setengah meter.

Daunnya tumbuh ke atas, tinggi di atas permukaan air. Daun itu berbentuk bulatan penuh tanpa potongan, bergelombang di bahagian tepi, dengan urat daun berkumpul ke tengah daun. Diameter daun dapat mencapai 60 cm. Permukaan daun mengandung lapisan lilin yang menyebabkan air yang jatuh ke permukaan itu membentuk butiran air.

Bunganya dengan diameter sampai 20 cm berwarna putih bersih, kuning atau merah jambu, keluar dari tangkai yang kukuh menjulang di atas permukaan air. Bunganya kembang pada bulan Julai hingga Ogos.

Ada beberapa jenis seroja dengan bentuk dan warna bunga yang beragam.


Seroja Merah Jambu

Kegunaan

Bunga Seroja indah dipandang sehingga banyak digunakan sebagai penghias kolam di taman-taman. Batangnya enak dimakan dan banyak digunakan dalam masakan Jepun, masakan Cina, dan masakan India. Batang yang dimakan mentah dapat menjadi sumber penularan parasit Trematoda (sejenis cacing).

Biji Seroja
Biji Seroja

Bijinya kaya dengan tepung sehingga boleh dimakan atau diolah menjadi bahan makanan. Biji yang direbus, dihaluskan dan dicampur gula menjadi isi Kuih Bulan yang dimakan pada Festival Kuih Bulan. Di negara China, biji yang masih muda dijadikan minuman pengganti teh. Bahagian yang berlubang-lubang seperti sarang lebah dijual dalam bentuk kering sebagai pelengkap dalam seni menggubah bunga kering.

Buah Seroja
Seroja Boleh Dimakan

Daunnya lebar sehingga sering digunakan sebagai pembungkus, terutama pembungkus ikan di pasar tradisional sebelum penggunaan beg plastik menjadi popular.


Teknik penanaman Seroja (Nelumbo nucifera)

Tanaman dapat berkembang biak daripada biji yang sudah tua atau melalui keratan batang. Seroja dapat ditanam di dalam pasu berisi tanah berlumpur yang berair.


Putik Seroja
Putik Seroja

Sejarah

Di zaman Mesir kuno, seroja dijumpai tumbuh bersama-sama dengan Teratai spesies Nymphaea caerulea di pinggiran Sungai Nil. Bangsa Mesir zaman Firaun sangat memuliakan seroja, sehingga bunga, buah, dan kelopaknya dijadikan motif dalam pembinaan kuil. Dari Mesir, seroja dibawa ke Syria dan menyebar ke Iran, India, dan China. Pada tahun 1787, Sir Joseph Banks membawa seroja ke Eropah Barat untuk ditanam di dalam rumah kaca di taman bunga awam.


Sumber: Wikipedia



Lagu Seroja




Lagu Teratai




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...