Anggerik Yang Menarik

Kali ni Kak Yah nak kongsi artikel yang Kak Yah baca di Harian Metro tentang bunga anggerik atau sekarang ni lebih dikenali dengan nama orkid. Semoga bermanfaat buat penggemar bunga sekelian.

------------------------------------------------------------------------------------


Pastikan Orkid Kekal Menarik


Orkid antara tumbuhan paling popular di dunia kerana mempunyai karakter menarik dan pelbagai warna seperti ungu, merah, kuning, biru, hijau dan coklat. Kini, pelbagai jenis orkid ada dijual di pasaran dan tahukah anda hutan di negara ini antara yang mempunyai ribuan jenis dan spesies orkid. Melalui kajian, ada kira-kira 2,500 spesies di Sabah dan Sarawak manakala 850 spesies di Semenanjung. Tanaman itu biasanya membiak di kawasan hutan, tetapi hari ini ramai peminat orkid dari seluruh dunia lebih gemar menjadikan koleksi orkid untuk menghiasi taman pada kediaman. 
Memastikan ia hidup subur dan kekal menarik sepanjang masa, keperluan hidup tanaman ini perlu dikaji dan diteliti terlebih dulu dari segi teknik, petua dan cara penjagaan.

Baja dan air adalah keperluan utama untuk kebanyakan jenis orkid. Bagaimanapun, terdapat ribuan jenis orkid yang hidup dalam keadaan yang pelbagai.


Teknik penjagaan orkid

Arang biasanya digunakan untuk orkid memanjat dan boleh juga digabungkan dengan batu bata.

Pecahan arang perlu direndam semalaman untuk menghilangkan garam yang biasanya terdapat pada kayu bakau.

Malah, batu bata juga digunakan untuk orkid epifit iaitu orkid yang menjalar.

Campuran pecahan arang dan batu-bata perlu kerana kebanyakan orkid memerlukan gabungan dua medium tanaman itu.

Sementara itu batu bata perlu direndam semalaman bersama racun kulat dan hendaklah dikeringkan sebelum menanam orkid.

Serbuk kayu pula diperlukan orkid yang ditanam di dalam pasu dan jenis yang memanjat.


Lazimnya, gabungan pecahan arang dan batu bata diletakkan bersama serbuk kayu. Serbuk kayu perlu direndam semalaman bersama racun kulat untuk menghilangkan kekotoran yang terdapat di dalamnya. Keringkan ia sebelum digunakan.

Pada masa sama, batang paku pakis gajah digunakan untuk tanaman orkid yang digantung. Ia mampu menyimpan air dalam jangka masa lama dan membantu orkid terus hidup.

Artikel ini telah disiarkan di Harian Metro pada Sabtu, 28 Februari 2015 @ 5:04 AM

Bunga Kertas Tak Lebat Bunganya?

Ramai yang bertanya Kak Yah macam mana nak bagi bunga kertas (bougainvillea) diorang berbunga lebat. Baiklah, di bawah ini Kak Yah "turun"kan kepada korang tip-tip yang Kak Yah tau. Kak Yah pun bukanlah "terer" sangat tentang perkara ni.

Bunga Kertas Merah Jambu (Pink)

Pertama, tanam dalam pasu. Bunga kertas suka kalau akarnya berhimpit-himpit dalam satu kawasan. Tak tau kenapa tapi itulah yang Kak Yah perhatikan selama Kak Yah menanam dan membela bunga kertas ini. Kalau ditanam terus ke tanah, biasanya bunganya sikit saja. Gunakan pasu yang besar yang berlobang-lobang di bawahnya untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Potted Bougainvillea
Bunga Kertas Dalam Pasu

Kedua, gunakan tanah pasu yang dicampur dengan bahan kompos. Tanah boleh dibeli di nursery bunga atau diambil dari tempat yang subur tanahnya.

Ketiga, gunakan baja yang mengandungi banyak potash (soda abu) iaitu yang kadar NPKnya 12-4-18. Ikut arahan pembubuhan baja. Biasanya kalau pasu kita tu mulutnya lebih kurang 20 inci (50 cm), bubuh setengah cawan baja sebulan sekali.

Bunga Kertas Ungu (Purple)

Keempat, siram dua hari sekali. Maknanya, selang sehari. Sebelum menyiramnya, pastikan permukaan tanah di dalam pasu itu kering. Kalau musim hujan, tak payahlah disiram lagi.

Akhir sekali, cantas ranting-ranting sepanjang kira-kira 50 cm ke 60 cm dari batang pokok. Ini akan menggalakkan pertumbuhan ranting baru yang juga akan menghasilkan bunga yang lebat.

Bunga Kertas Merah
Itulah saja yang Kak Yah dapat bagitau korang buat masa ini. Kalau ada lagi petua lain yang Kak Yah jumpa nanti, insyaallah Kak Yah akan "turun"kan lagi. 

Selamat Mencuba!


Bunga Ungu Terang

Orang Melayu menggelarkannya Bunga Telang manakala orang Thailand menamakannya sebagai anchan, orang India aparajita dan orang Cina dié dòu. Nama saintifiknya ialah Clitoria ternatea (kerana sifat kewanitaanya) manakala bahasa Inggerisnya butterfly pea atau blue pea atau cordofan pea.

Pokok bunga ini berasal dari kawasan tropika di benua Asia dan telah disebarkan ke benua-benua Amerika, Afrika dan Australia. Rupa bentuk pokok ini adalah seperti dalam gambar di bawah ini.

Clitoria ternatea
Pokok Bunga Telang
Bunga Telang Purple
Bunga Telang Biru Kuning


Bunga telang boleh hidup lebih daripada setahun dan merupakan sejenis tanaman herba yang menjalar. Biasanya berwarna ungu atau biru tua namun ada juga yang berwarna putih! (Pernah tengok tak yang warna putih ni?)


Bunga Telang Ungu Berlapis
 Clitoria ternatea
Bunga Telang Biru

Biasanya bunga ini ditanam untuk dua tujuan. Pertama sebagai tanaman hiasan; kedua sebagai tanaman pemulih tanah (akarnya boleh menguraikan tisu nitrat di dalam tanah menjadikan tanah lebih subur).

Pokok bunga ini dibiakkan melalui biji benih yang terdapat di dalam kekacangnya (lihat gambar di bawah). Ia memerlukan cahaya matahari yang banyak serta tanah yang lembab dan neutral.

 Clitoria ternatea legumes
Benih Bunga Telang

Di Asia Tenggara termasuklah Malaysia, bunga telang digunakan sebagai bahan pewarna dalam masakan. Contohnya, orang Kelantan mewarnakan nasi putih untuk dijadikan nasi kerabu. Di Thailand pula, bunga ini direbus dijadikan sirap biru atau nam dok anchan yang kadang-kadang dicampur dengan jus limau dan gula untuk menambah kelazatannya. Selain itu, warna ungu bunga ini juga digunakan di dalam pembuatan kuih muih yang contohnya seperti dalam gambar di bawah ini.

Lepat Bunga Telang
Kuih Lepat Bunga Telang
Blue Pea Tea
Boleh Dijadikan Minuman "Sirap Biru"

Di Negara China, bunga ini telah lama digunakan di dalam perubatan tradisional terutamanya untuk mengubat penyakit-penyakit kaum wanita seperti membetulkan peredaran haid, meningkatkan kesuburan rahim, merawat sakitpuan dan juga sebagai penambah nafsu syahwat.

Masyarakat India pula menggunakan bunga telang di dalam kaedah perubatan ayuverdic sebagai ubat penguat ingatan dan ubat penenang.


(Sumber: Wikipedia)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...