Bunga Ungu Terang

Orang Melayu menggelarkannya Bunga Telang manakala orang Thailand menamakannya sebagai anchan, orang India aparajita dan orang Cina dié dòu. Nama saintifiknya ialah Clitoria ternatea (kerana sifat kewanitaanya) manakala bahasa Inggerisnya butterfly pea atau blue pea atau cordofan pea.

Pokok bunga ini berasal dari kawasan tropika di benua Asia dan telah disebarkan ke benua-benua Amerika, Afrika dan Australia. Rupa bentuk pokok ini adalah seperti dalam gambar di bawah ini.

Clitoria ternatea
Pokok Bunga Telang
Bunga Telang Purple
Bunga Telang Biru Kuning


Bunga telang boleh hidup lebih daripada setahun dan merupakan sejenis tanaman herba yang menjalar. Biasanya berwarna ungu atau biru tua namun ada juga yang berwarna putih! (Pernah tengok tak yang warna putih ni?)


Bunga Telang Ungu Berlapis
 Clitoria ternatea
Bunga Telang Biru

Biasanya bunga ini ditanam untuk dua tujuan. Pertama sebagai tanaman hiasan; kedua sebagai tanaman pemulih tanah (akarnya boleh menguraikan tisu nitrat di dalam tanah menjadikan tanah lebih subur).

Pokok bunga ini dibiakkan melalui biji benih yang terdapat di dalam kekacangnya (lihat gambar di bawah). Ia memerlukan cahaya matahari yang banyak serta tanah yang lembab dan neutral.

 Clitoria ternatea legumes
Benih Bunga Telang

Di Asia Tenggara termasuklah Malaysia, bunga telang digunakan sebagai bahan pewarna dalam masakan. Contohnya, orang Kelantan mewarnakan nasi putih untuk dijadikan nasi kerabu. Di Thailand pula, bunga ini direbus dijadikan sirap biru atau nam dok anchan yang kadang-kadang dicampur dengan jus limau dan gula untuk menambah kelazatannya. Selain itu, warna ungu bunga ini juga digunakan di dalam pembuatan kuih muih yang contohnya seperti dalam gambar di bawah ini.

Lepat Bunga Telang
Kuih Lepat Bunga Telang
Blue Pea Tea
Boleh Dijadikan Minuman "Sirap Biru"

Di Negara China, bunga ini telah lama digunakan di dalam perubatan tradisional terutamanya untuk mengubat penyakit-penyakit kaum wanita seperti membetulkan peredaran haid, meningkatkan kesuburan rahim, merawat sakitpuan dan juga sebagai penambah nafsu syahwat.

Masyarakat India pula menggunakan bunga telang di dalam kaedah perubatan ayuverdic sebagai ubat penguat ingatan dan ubat penenang.


(Sumber: Wikipedia)

Bunga Untuk Menembak Musuh?

Bunga apa agaknya yang boleh digunakan untuk menembak sekumpulan musuh atau sebuah kapal laut di medan perang? Kak Yah rasa pasti ramai yang tak tahu, kan? Yang tahu tu tolong diam yer, hehe...

Di kalangan penggemar bunga, ia dikenali dengan nama Couroupita guianensis atau nama Melayunya Bunga Peluru Meriam! Boom!!

Beginilah Rupa Peluru Meriam Yang Sebenarnya!

Ha ... ada yang kata tak pernah dengar dan ramai jugak yang dah tahu tentang bunga ini. Apapun, untuk golongan yang belum pernah, kali ini Kak Yah nak cerita sikit tentang bunga ini.

Bunga Peluru Meriam berasal dari Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Terdapat juga di Thailand dan India. Dipanggil Peluru Meriam kerana buahnya menyerupai peluru meriam!

Rupa bunga ini adalah seperti dalam gambar di bawah:

Bunga Peluru Meriam (Couroupita guianensis)

Kalau nak tengok contoh bunga ini yang hidup segar, sila ke Botanical Garden, Pulau Pinang.

Pokoknya kalau dah matang boleh mencecah 35 meter tingginya. Jadi susahlah sikit kalau nak dijadikan hiasan di halaman rumah yang sempit... kecualilah kawasan rumah kita tu luas giler macam hutan simpan, hehe ..

Pokok Peluru Meriam

Sungguhpun macam tu, sebatang pokoknya boleh mengeluarkan lebih kurang seribu kuntum bunga dalam satu-satu masa. Banyak, tu! Bunganya pulak bukan main wangi terutama pada waktu malam... Hi hi hi .. Macam Harum Sundal Malam!

Pokok bunga ini jugak ada buah, tau. Buahnya warna coklat macam dalam gambar kat bawah ni. Boleh dimakan tapi kurang enak dan baunya pun agak busuk. Biasanya hanya haiwan sahaja yang memakannya. Sebatang pokok biasanya mengeluarkan kira-kira 150 biji buah pada musim dia berbuah.

Buah Peluru Meriam

Yang menariknya, kalau korang nak tau, buah-buahnya mengambil masa yang sangat lama untuk masak: yang paling lama adalah setahun setengah! Dalam setiap buah tu pulak ada antara 65 hingga 550 biji di dalamnya bergantung pada saiz buah tersebut. Melalui biji-biji inilah pokok bunga ini membiak.

Daun Pokok Peluru Meriam

Dari segi perubatan, ekstrak daripada beberapa bahagian pokok ini boleh dijadikan penawar kepa penyakit-penyakit seperti selsema, sakit perut, darah tinggi, ketumbuhan dan pelbagai jenis penyakit yang lain.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...