Jobdirumah

Advertlets

Saturday, March 26, 2011

Bunga Kertas

Pagi semalam, Si Nah, kawan Kak Yah datang bertandang ke taman Kak Yah. Kami pun berbuallah…

Inilah Bunga Kertas Yang  Cantik Tu

Kalau nak dikatakan cantik tu, dah sememangnya cantiklah. Tak payahlah nak cakap apa-apa lagi.

Hai Kak Yah ni macam menyindir Nah je ni.

Kak Yah bukannya apa Nah. Sindir bukan, perli pun bukan. Dah memang cantik, kita pujilahkan? Apa salahnya memuji, hahaha...

Betul tu, Kak Yah. Yang sebenarnya apa Kak Yah?

Begini... cuba Nah tengok kat seberang jalan kat rumah Kak Ruby tu.  Ha, cantik, kan? Iyelah, pandai betullah dia jaga bunga, jealous lak Kak Yah tengok.

Oh bunga kertas tu! Nah ingat siapalah yang Kak Yah cakapkan tadi, suspen jelah. Jom kita cuba tanya dia.

Bunga Kertas Ungu

 Assalamualaikum, Kak Ruby!

Ye, nanti kejap, aku tengah mandi ni. Tunggu kejap, ye! (Hai, seksi habislah orang tua ni agaknya, hehehe... )

Ha, Yah dengan si Nah rupanya! Aku ingat tadi siapa orangnya?

Sorrylah Kak Ruby, Yah kacau pagi-pagi ni.

Eh tak apa, aku pun tinggal sorang-sorang kat rumah ni, abang dah pergi ke kebun. Kamu nak apa Yah?

Camnilah Kak Ruby. (Sambil memegang pokok bunga kertas yang berwarna-warni tu).

Kamu nak ke? Kalau nak nanti aku ambilkan pisau, ye. Dah ramai orang mintak bunga ni. Elok  je hidup  aku tengok. Aku risau gak, takut-takut dia mampus, hahaha...       

Kamu nak tanam kat mana Yah? Kawasan rumah kamu tu tak luas… eloklah kamu tanam dalam pasu. Letakkan kat tempat panas, bubuh baja bunga yang berbiji-biji merah tu. Ha, kamu tengoklah nanti. Bunganya akan keluar dengan banyak macam ni. Kalau kamu rajin Yah, cuba kamu tutkan pokok bunga kertas ni. Kamu tutlah; merah, kuning, jingga, putih, ungu,pink dan macam-macam warna lagilah. Itupun kalau kamu taulah.

Apa Kak Ruby? Yah nak tanam bunga ni pun belum tentu hidup, nikan pulak nak tutkan dia! Hahaha... Impossible...

Tapi bunga ni sebenarnya senang nak ditanam dan senang juga nak dijaga. Tak susah mana pun. Susah lagi kalau aku nak jaga cik abang aku tu, banyak songeh.

Oh, ye ke Kak Ruby? Kalau macam tu, bagi je dia kahwin satu lagi, hahaha...

Apa? Langkah bunga kertas aku ni dulu!

Okaylah Kak Ruby. Yah ngan Nah balik dululah, ye. Terima kasihlah dah bagi bunga ni.  Esok-esok, Yah mintak lagi, boleh?

Suka hati kamulah, Yah hoi…

Cantik tu memang cantiklah... tapi baunya tak ada. Cuba kamu cium. Tak berbau, kan? Bukan macam bunga kemboja tu, sentiasa berbau harum.

Tapi cantik jugak, kan? Itulah kelebihanya... cantik dan harum. Macam Kak Ruby, hahaha...

Kamu perli aku, ye?

Bye...!

Bunga Kertas Pink

 Pastu kami berdua pun berjalan balik ke rumah masing-masing.

Eh,  Kak Yah, kalau orang tu cantik sangat, dia tak wangi ke?

Bukannya tak wangi! Tak berbau langsung! (Sengal rupanya budak ni.)

Apa Kak Yah?  Takde apa-apa… dah sampai pun… (Hehehe!)

Bunga kertas cantik warnanya,
Jalan lekas cepat sampainya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...