Yang Mati Hidup Semula

Mati Hidup Semula? Eh, macam nama lagu popular Jamal Abdillah je... Bukan! Bukan nama lagu tapi, teruskan membaca...

Mula-mula tumbuh, pastu cepat berbunga, akhirnya cepat lak mati...huhuhu... Begitulah kitaran hidup bagi bunga- bunga yang tak panjang usianya atau pun kita panggil bunga yang bermusim. Bunga-bunga yang bermusim ni sememangnya rajin berbunga dan bunganya kalau kembang tu tak lama mana pun. Kadang-kadang tu tak sampai sebulan dah pun Innalillah...

Kalau Asyik Hujan Je, Cepat Mati!
Ini Pun Cepat Berbunga Dan Cepat Mati
Bunga Butang Ni Pun Sama

Tapi kalau korang nak tau, sebenarnya Kak Yah suka sangat beli  bunga yang jenis macam ni, sebab cantiklah. Apa tidaknya, masuk je kat nursery tu, mata Kak Yah ni mesti terus terpandang bunga yang kembang je. Tak fikirkan langsung apa jadi masa depan pada bunga tu. Sepatutnya Kak Yah mesti lebihkan perhatian tentang penjagaan bunga-bunga  tersebut. Bunga jenis bermusim ni, selalunya nakkan cahaya matahari yang cukup tapi tak terlalu panas kering; tu yang susah nak jaga bila hari asyik hujan je. Kalau hari asyik panas dan kering pulak, nanti bunga- bunga tu terus layu dan mati.

Yang Baru Nak Kembang
Kembangnya Dia... Sebab  Dapat Banyak Cahaya Matahari
Cantik, kan?
Dah Kembang ... Tapi Sekejap Je!


Tapi dalam kesusahan tu masih ada senangnya. Sebab kalau kuntuman bunga-bunga tu kering dek panasnya cahaya matahari, nanti  bolehlah  kita jadikan benih lalu kita semai  semula dalam pasu atau tabur je kat tanah. Selepas seminggu, cuba tengok; mesti dah nampak anak pokok bunga yang baru muncul. Ha... itulah kelebihannya yang menguntungkan kita. Tak payah nak keluar bajet. Dah jimat dah... ( Asal hidup je mati; asal mati je hidup, hahaha...) Kalau korang nak tau bunga apa yang Kak Yah citer ni, sila lihat kat bawah ni ye. Senang je tanamnya: TABUR JE YE KAK YAH! Hahaha... TAK CAYA, CUBA TRY ( cuba ngan try tu kan sama maknanya, hehehe ).

Taburkan Saja Biji Benihnya, Hiduplah Nanti

2 comments:

  1. Jijah suka gak bunga bunga jenis cenggini ... tapi skang dah tak tanam lagi ...

    ReplyDelete
  2. Kalau ada masa tu, tanamlah semula ... seronok tau!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...