Apabila Alam Jadi Sahabat Kita

Assalamualaikum semua...

Semoga hidup kita diberkati Allah hendaknya, Amin...

Berjumpa lagi kita hari ni ye. Alhamdulillah... Setelah berhempas pulas bekerja menanam dan menjaga bunga di taman mini ku ini, akhirnya bunga-bunga kesayanganku telah kembang semuanya.(Eh, macam nak tulis novel pulak aku ni ye ).

Bunga Ixora
Bunga Senduduk Putih Dah Dimakan Semut
Rama_Rama Sedang Hisap Madu

Sudah-sudahlah tu Cik Yah hoi...( Siapa lagi kalau bukan cik abang tu).

Bunga-bunga ni semua memang Kak Yah tanam sendiri, jadi tak salahlah kalau Kak Yah berasa bangga dan sayang pada mereka. Melihat "perkembangan" mereka, sudah tentu Kak Yah bertambah rajin lagi nak  menjaga mereka setiap hari. Bukan saja menjadikan kita seronok malahan kita dapat melegakan fikiran yang stress setiap hari. Kalau tak percaya cubalah!

Bunga Kertas
Putih Berseri
Bunga Raya
Bunga Salvia
Bunga Daisy Pink
Warna Oren Pun Kembang Jugak
 Bila saja bunga-bunga ini berkembang, maka akan adalah kumbang yang datang. Dah banyak juga serangga yang hinggap lalu menikmati manisnya madu pada bunga-bunga tu. Rama-rama, pepatung, kumbang, belalang, semut dan burung-burung. Malahan tupai pun berkejar-kejaran di kawasan taman tu, tak ubah macam dalam filem Hindustan!. Alangkah seronoknya pabila alam bersahabat dengan kita.

Terima Kasih Sudi Ziarah
Sambil menikmati keindahan bunga-bunga ni Kak Yah juga mengambil gambar-gambar untuk Kak Yah abadikan di dalam Album Bunga di blog ini nanti. Sesiapa yang suka nak tengok, ziarahlah ye. Dan sesiapa nak jadi follower, silakanlah ye. Boleh kita tukar-tukar petua ke, atau apa-apa jelah...hehehe..

Mak!...Bihun goreng dah siap,marilah makan dulu. 

Mak Bihun Dah Ready!
Hai anak bujang pulak panggil. Nasib baik ada dia menolong kerja rumah. Alah.... bukan selalu pun. Kalau selalu pun apa salahnya, kan? Menolong sambil belajar kan bagus tu. Kalau rajin  bersihkan rumah, nanti isteri sayang tau! (Pesanan dari Blog Jom Tanam Bunga), hahaha...

Cakap sayang punya pasal, Kak Yah teringatkan pada sorang baby boy yang pernah Kak Yah jumpa. Masa tu Kak Yah tengah window shopping kat  K4 nak beli stationery. Tiba-tiba Kak Yah nampak baby ni, comel dan manja sangat. Baby tu duduk dalam troli, nenek dia yang tolak. Jadi Kak Yah  pun berkenalanlah dengan nenek dia dan berceritalah...biasalah kan orang pompuan...Kebetulan masa tu kami berhenti dekat longgokan beruang-beruang ( bukan beruang betul, patung je). Benda tu besar dan ada anak kecilnya sekali.  Kak Yah memang suka patung beruang tu. Cadangnya Kak Yah nak beli, tapi...dah berborak-borak tu, terus terlupa. Sebab dah nampak cucu, beruang pun lupa..hahaha... Nak tau camner rupa baby boy ni, tengoklah gambar-gambar kat bawah ni.

Inilah Baby Boy Tu, Comel Kan?
The Bear Family
Setiap kali Kak Yah ke K4 ni mesti tak miss singgah kat gardening section untuk melihat atau mencari keperluan taman bunga Kak Yah. Yelah, macam benih, tanah, baja bunga ataupun pasu. Harganya boleh tahan jugak. ( Sebenarnya, mahal sikitlah kalau dibandingkan dengan harga kat nursery yang Kak Yah selalu pergi tu.) Tapi kalau ada pokok bunga yang takde kat nursery, Kak Yah akan beli jugak. Maklumlah Kak Yah ni kan hantu bunga.... (bukan hantu Kak Limah tau!).

Benih Bunga
Tanah Organik
Baja Bunga
Macam-Macam Pasu
Ini Pasu Jenis Kayu
Alatan  Berkebun

 Baja dan benih ada kat K-four,
Kamu tersengih teman tak sior!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...