Kertas Yang Bukan Kertas

Sejenis lagi bunga yang menarik perhatian Kak Yah ialah bunga yang dipanggil bougainvillea (bukangila, ye...) atau dalam bahasa kita disebut bunga kertas walaupun ia bukan kertas tapi bunga betul, bunga hidup. Bunga ni pun sangat cantik jika ditanam di halaman rumah ataupun sebagai pagar; tambah-tambah lagi kalau dapat macam-macam warna. Sebenarnya bunga ni boleh kita dapati dalam warna merah (merah menyala, merah jambu dan merah pucat), warna oren, warna ungu, putih, kuning dan macam-macam lagi.

Pink Bougainvillea
Orange Bougainvillea
Pink + Orange Bougainvillea
Red Bougainvillea

Kalau korang nak tau, bunga kertas ni sangat mudah ditanam dan dijaga. Kerat saja batangnya dan semaikan dalam pasu atau boleh saja cucukkan ke tanah. Bunga kertas ni juga perlu dibaja dan disiram secukupnya kalau hendak ia terus subur selain diletakkan di tempat yang panas jika ditanam di dalam pasu. Pokok bunga ni sangat suka kepada cuaca panas dan hujan macam kat negara kita ni. Sebab tulah kita boleh nampak bunga ni di seluruh Malaysia. Kalau dah hidup, ia boleh tumbuh membesar sehingga setinggi 10 meter ( tinggi tu!). Tapi biasanya kita tak dapat nak tengok ketinggian ni sebab batang pokok ni susah nak tumbuh tegak; ia lebih suka nak menjalar pada pokok lain atau pada tiang.

Purple Bougainvillea
Pandangan Dari Dekat
Wow, cantiknya! Ada Warna Putih Jugak!

Masa dulu-dulu, kuntum bunga kertas ni dijadikan hiasan kat rambut orang pompuan supaya nampak lebih cantik dan berseri. Pastu kalau nak mandi bunga pulak supaya cepat dapat jodoh pun diorang gunakan bunga kertas ni dicampur ngan bunga-bunga lain. Tapi zaman sekarang ni bunga ni hanya digunakan oleh kaum India dan Cina dalam upacara pengkebumian saja.

Dari segi perubatan pulak, bunga kertas ni boleh mengubat penyakit-penyakit seperti bisul, cirit-birit, kencing bernanah dan lain-lain lagi. Caranya ialah dengan merebus batang, daun dan bunganya; dan meminum airnya. Ini adalah untuk rawatan dalaman. Untuk rawatan luaran (macam bisul) pulak, tumbuk sampai lumat pastu tampalkan pada bahagian yang sakit. Insyaallah sembuh!

Bunga Kertas Juga Boleh Dibuat Ubat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...