Bunga Gergasi Dari Mexico?


Bunga gergasi yang dimaksudkan itu ialah Giant Mexican Sunflower. Kenapa gergasi? Sebab kalau diterjemahkan secara literal, nama bunga ini dalam bahasa Melayu adalah Bunga Matahari Gergasi Mexico. Lagipun bunganya memang agak besar berbanding bunga-bunga lain. Pokoknya saja boleh mencecah 10 kaki (lebih daripada 3 meter) tingginya. Bunga ini bewarna oren atau kuning macam dalam gambar di bawah ini.

Inilah Rupa Bunga Giant Mexican Sunflower Tu...  Cantik, Kan?

Nama saintifiknya ialah Tithonia diversifolia dan ia dikenali juga dengan berbagai-bagai nama seperti Mexican Sunflower (tanpa Giant), Japanese Sunflower, Mexican Tournesol dan Tree Marigold. Di kawasan yang sesuai, pokok bunga ini boleh berbunga sepanjang tahun.

Dari segi perubatan, pokok ini boleh digunakan sebagai penawar racun. Di Taiwan, kita boleh membeli tumbuhan ini yang dijual di pasar-pasar sebagai herba ubatan.

Untuk hidup subur, Giant Mexican Sunflower memerlukan tanah berpasir dan tidak menakung air. Dahan atau cabang-cabangnya perlu dicantas selalu untuk melebatkan bunganya. Hanya perlu disiram selalu pada musim kemarau atau kurang hujan.

Bau bunga ini sangat digemari lebah dan rama-rama.

Cara Menanamnya:

1 Sediakan kawasan yang tanahnya agak berpasir dan tidak menakung air serta mendapat cahaya matahari sepenuhmya.

2 Tanam beberapa biji benih di dalam tanah pada jarak kira-kira 2 kaki di antara satu sama lain. Biji benih itu boleh juga disemai terlebih dulu di dalam dulang semaian sebelum dialihkan ke tanah.

3 Siram air dengan sekata tetapi jangan terlalu banyak.

4 Setelah tumbuh dan berbunga, pangkaslah bunga-bunga yang telah pudar warnanya supaya ia berbunga lebih lama.

5 Bubuh baja setiap 8 hingga 10 minggu atau boleh juga gunakan baja guli yang secara beransur-ansur meresap ke dalam tanah. Sekiranya terlebih baja, daun akan menjadi lebih lebat manakala bunganya berkurangan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...