Keembung Ubat Perut Kembung?

Pokok Keembung Penawar Perut Kembung?

Memang betul tu. Sebenarnya seluruh bahagian kecuali akar pokok keembung (atau nama saintifiknya Impatiens balsamina) boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.

Pokok keembung ialah sejenis tanaman hiasan herba yang banyak ditanam di kawasan tropika dan iklim sederhana di seluruh dunia tetapi tempat asalnya ialah negara India dan negara Myanmar. Pokok ini juga dikenali sebagai Inai Air, Tabo dan Garden Balsam. Bunganya ada pelbagai warna iaitu putih, kuning pucat, merah jambu, merah menyala dan ungu.

Bagi sesiapa yang belum kenal macam mana rupa pokok bunga ni, lihatlah gambar-gambar kat bawah ni:-

Pokok Keembung
Bunga Keembung Merah
Bunga Keembung Ungu
Bunga Keembung Merah Jambu
Bunga Keembung Merah Ungu

Keembung membiak melalui biji benih yang terdapat di dalam buahnya yang telah masak. Jika tidak dipungut, biji-biji benih itu akan terpelanting ke luar semasa buahnya meletup apabila telah cukup masak dan kering. Macam mana pulak rupa biji benihnya? Lihat gambar kat bawah ni:-

Buah & Biji Benih Keembung

Cara menanamnya adalah sangatlah mudah. Semaikan biji benih terus ke atas tanah dalam jarak 12 ke 18 inci antara satu sama lain atau ke dalam bekas semaian dan kambus dengan sedikit tanah di atasnya iaitu setebal kira-kira 1/8 inci. Siram dengan air rata-rata.

Jika di tanam di atas tanah, pastikan tanah di situ tidak menakung air dan elakkan akarnya daripada sentiasa basah. Siram sekali atau dua kali seminggu. Untuk pertumbuhan yang sihat, bubuh baja biasa atau baja bunga. Lihatlah nanti betapa cantiknya bunga-bunga yang kembang pada pokok yang boleh tumbuh setinggi 2 ke 3 kaki ini.

Dari segi perubatan, batang, daun, bunga dan bijinya boleh dijadikan penawar kepada penyakit-penyakit seperti badan panas, patukan ular, sakit urat, sengal-sengal, bisul, kudis, luka, busung, demam kuning, hepatitis, penyakit kulit, penyakit kuku, sakit kepala, bengkak mata, ketuat, kutil, kurap, ulser dan kembung air.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...