Tanam Bunga vs Tanam Sayur

Mana lebih baik; tanam bunga ke tanam sayur? Soalan ini Kak Yah terima secara tak langsung dan dengan nada yang sedikit menyindir daripada rakan-rakan dan pengunjung-pengunjung taman mini Kak Yah. Ada yang kata, buat apa tanam bunga bukannya boleh dimakan; lebih baik tanam sayur, ada gak pekdahnyer. Mula-mula Kak Yah buat tak kisah jer sebab kalau nak dilayan kang, tak habis-habis lak soalan-soalan lain yang bakal timbul. Tapi bila benda yang sama ni asyik ditimbulkan maka terpaksalah (dengan "ringan" hati) Kak Yah menjawabnya.

Pastilah kedua-duanya baik kerana ia bergantung pada minat seseorang. Maknanya, kalau kita minat bunga dah tentulah tanam bunga lebih baik sebab selain boleh dijual, hobi menanam bunga juga boleh menenangkan jiwa dan memberi kepuasan yang tak dapat digambarkan kepada orang-orang yang tak minat bunga. Tambahan lagi, berkebun bunga ni boleh mengeluarkan peluh dan dengan itu juga menyihatkan badan sesiapa yang selalu tak sihat tu.

Kalau tanam sayur lak, selain boleh dijual, kita juga dapat makan sayur tiap-tiap hari dan ini pasti akan menyihatkan badan kita juga, kan? Berkebun sayur juga merupakan aktiviti yang mengeluarkan peluh dan dengan itu juga menyihatkan.

Kesimpulannya, kedua-duanya baik.

Maka sebab itulah mulai sekarang, Kak Yah akan menanam kedua-duanya sekali! Maka dengan itu juga, taman mini Kak Yah tu terpaksalah dibagi dua; satu untuk bunga dan satu lagi untuk sayur!

Kalau tak caya, tengoklah gambar-gambar kat bawah ni. Inilah pokok kacang buncis yang baru Kak Yah tanam. Selepas beberapa hari biji benihnya Kak Yah semai, maka tumbuhlah anak pokoknya. Punyalah seronok Kak Yah dibuatnya! Ha ha ha ... syukur kepada Allah SWT kerana menghidupkan pokok buncis tu.

Anak Pokok Kacang Buncis
Inilah Anak Poko Kacang Buncis Yang Dah Tumbuh Tu...

Biji Benih Kacang Buncis
Inilah Rupanya Biji Benih Kacang Buncis Masa Kak Yah Semaikan Dulu.
Nampak Tak? Kalau Tak Nampak, Bahaya! Hehehe ....

Kak Yah cadang, bila dah macam-macam sayur yang Kak Yah tanam nanti, Kak Yah akan buat satu lagi blog yang mungkin tajuknya, apa lagi kalau bukan "Jom Tanam Sayur". InsyaAllah ... Nanti bolehlah pencinta-pencinta sayur membaca celoteh Kak Yah tentang tanam sayur dan hal-hal yang berkaitan dengannya! Korang sumer tolong doakan agar projek Kak Yah ni berjaya, okay?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...