Ketika Bunga Bertasbih

"Hai, nak tulis novel ke cerpen tu?"

Kedengaran cik abang bersuara sebaik saja Kak Yah selesai menaip tajuk entry untuk post kali ini.

"Kus semangat, takajuik awak dibuek e!"* Kak Yah melatah dalam loghat Minangkabau (maklumlah duduk kat kampung orang Minang; arwah mak lak orang negori - apo lai, jadilah camtu, hehe).
* Maksudnya: Pulih semangat, terperanjat saya dibuatnya!

"Hahaha," 

Abang ketawa sambil menuju ke luar. Nak ke kedailah tu, agaknya. Baguslah, boleh Kak Yah menaip dengan tenang tanpa sebarang gangguan, hehe..

Sebenarnya bukan nak tulis novel ke, cerpen ke ataupun skrip sinetron (macam Ketika Cinta Bertasbih tu). Kak Yah nak citer tentang bunga tasbih!

Korang tau tak kenapa bunga ni dipanggil bunga tasbih? Pasti tak tau, kan? (yang tau tu, buat-buatlah tak tau; baru boleh Kak Yah bagi tau, okay?). Cuba tengok gambar ni:

Canna Seeds
Biji dan Buah Bunga Tasbih

Ini biji bunga tasbih (yang bulat-bulat macam guli tu). Oleh kerana dia keras dan tahan lama maka boleh dilubangkan dan dijadikan rantai manik ataupun tasbih! Ha, itulah sebabnya! Kalau korang tau ada sebab lain, silalah bagi tau Kak Yah; boleh Kak Yah bagi tau kat saper-saper yang belum tau dan memang nak sangat tau, hehe.

Dalam bahasa Inggeris, bunga ini disebut Canna Lily dan tergolong dalam famili Cannaceae. Berasal dari Kepulauan Hindia Barat dan Amerika Selatan, bunga tasbih setakat yang diketahui mempunyai 19 spesis yang berbunga dan 7 spesis yang berdaun sahaja. Di bawah ini adalah beberapa contoh spesis-spesis tersebut:-

Bunga Tasbih
Canna Alberich 

Bunga Tasbih
Canna Auguste Ferrier 

Bunga Tasbih
Canna Coccinea

Bunga Tasbih
Canna Compacta 

Bunga Tasbih
Canna Discolor 

Bunga Tasbih
Canna Edulis 

Bunga tasbih
Canna Flaccida

Bunga tasbih
Canna Glauca

Bunga Tasbih
Canna Indica

Bunga Tasbih
Canna Iridiflora

Bunga Tasbih
Canna Jacobinifiora

Bunga Tasbih
Canna Jageriana

Bunga Tasbih
Canna Oberon

Jom Tanam Bunga
Buah Bunga Tasbih

Bunga Tasbih
Ini Pun Sejenis Canna / Tasbih (Canna Tuerckhemii)

Bunga Tasbih
Canna Yellow King

Bunga Tasbih
 Pink Canna 

Untuk membiak bunga tasbih, kita hanya perlu mencabut serumpun pokoknya (pokok bunga ini tumbuh berumpun-rumpun), kemudian pisah-pisahkan mengikut ubinya dan kita boleh terus tanam di tempat yang baru sama ada di dalam pasu atau di atas tanah. Seeloknya rendam dulu dua atau tiga hari di dalam air setakat paras di atas ubinya, selepas itu baru pindahkan. Bunga tasbih sukakan sinar matahari yang banyak dan tanah yang sangat lembap.

Bunga ini boleh dijadikan pokok pagar atau ditanam di dalam pasu ataupun ditanam rapat-rapat di suatu kawasan di atas tanah sebagai hamparan bunga (flower bed).

Bunga ini juga boleh ditanam sebagai tanaman air di dalam kolam. Tasbih tahan terhadap udara panas yang kadang-kadang sangat panas, tetapi tidak boleh hidup dalam cuaca yang sangat sejuk.

Bunga tasbih boleh digunakan sebagai penawar demam panas, tekanan darah tinggi, darah haid banyak, keputihan, sakit kuning, batuk darah, luka berdarah dan jerawat. Bahan-bahan penawar yang terkandung di dalam daun dan bunganya adalah seperti fenol, kumarin, glukos dan alkaloid.

Kegunaan lain termasuklah:-

  • ubinya boleh dijadikan kanji untuk makanan manusia dan haiwan,
  • batang dan daunnya dijadikan makanan haiwan,
  • bijinya dijadikan rantai manik, tasbih dan sebahagian daripada alat muzik Afrika, serta boleh menghasilkan pewarna ungu,
  • batangnya dijadikan tali jerami dan kertas,
  • daun keringnya jika dibakar dapat menghalau serangga,
  • dan banyak lagi (korang cari sendirilah guna Google ke, Yahoo ke, Bing ke; suka hati koranglah, hehe ..)

Yang dalam gambar kat bawah ni ialah pokok bunga tasbih atau canna lily yang Kak Yah sendiri tanam. Cantik, kan?

Canna Lily
Ini Bunga Tasbih Di Taman Mini Kak Yah

Bunga Tasbih
Canna Daun Belang Ni Pun Kak Yah Ada Tanam

"Assalamualaikum," cik abang beri salam di depan pintu.

Sekali lagi Kak Yah terperanjat (maklumlah ... lemah semangat).

"Waalaikumussalam, Saper kat luar tu masuklah ke dalam!" jawab Kak Yah.

Alamak, dia dah baliklah. Kena stop kat sini dululah nampaknya. Nanti kalau ada masa Kak Yah tulis lagi, okay? Bye, salam 1Malaysia dan assalamualaikum sumer ...



(Foto Spesis Canna: Wikipedia)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...