Bunga Untuk Menembak Musuh?

Bunga apa agaknya yang boleh digunakan untuk menembak sekumpulan musuh atau sebuah kapal laut di medan perang? Kak Yah rasa pasti ramai yang tak tahu, kan? Yang tahu tu tolong diam yer, hehe...

Di kalangan penggemar bunga, ia dikenali dengan nama Couroupita guianensis atau nama Melayunya Bunga Peluru Meriam! Boom!!

Beginilah Rupa Peluru Meriam Yang Sebenarnya!

Ha ... ada yang kata tak pernah dengar dan ramai jugak yang dah tahu tentang bunga ini. Apapun, untuk golongan yang belum pernah, kali ini Kak Yah nak cerita sikit tentang bunga ini.

Bunga Peluru Meriam berasal dari Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Terdapat juga di Thailand dan India. Dipanggil Peluru Meriam kerana buahnya menyerupai peluru meriam!

Rupa bunga ini adalah seperti dalam gambar di bawah:

Bunga Peluru Meriam (Couroupita guianensis)

Kalau nak tengok contoh bunga ini yang hidup segar, sila ke Botanical Garden, Pulau Pinang. Kalau ada di rumah kawan-kawan korang, silalah tengok kat sana jer tak payah ke Pulau Pinang!

Pokoknya kalau dah matang boleh mencecah 35 meter tingginya. Jadi susahlah sikit kalau nak dijadikan hiasan di halaman rumah yang sempit... kecualilah kawasan rumah kita tu luas giler macam hutan simpan, hehe ..

Pokok Peluru Meriam

Sungguhpun macam tu, sebatang pokoknya boleh mengeluarkan lebih kurang seribu kuntum bunga dalam satu-satu masa. Banyak, tu! Bunganya pulak bukan main wangi terutama pada waktu malam... Hi hi hi .. Macam Harum Sundal Malam!

Pokok bunga ini jugak ada buah, tau. Buahnya warna coklat macam dalam gambar kat bawah ni. Boleh dimakan tapi kurang enak dan baunya pun agak busuk. Biasanya hanya haiwan sahaja yang memakannya. Sebatang pokok biasanya mengeluarkan kira-kira 150 biji buah pada musim dia berbuah.

Buah Peluru Meriam

Yang menariknya, kalau korang nak tau, buah-buahnya mengambil masa yang sangat lama untuk masak: yang paling lama adalah setahun setengah! Dalam setiap buah tu pulak ada antara 65 hingga 550 biji di dalamnya bergantung pada saiz buah tersebut. Melalui biji-biji inilah pokok bunga ini membiak.

Daun Pokok Peluru Meriam

Dari segi perubatan, ekstrak daripada beberapa bahagian pokok ini boleh dijadikan penawar kepada penyakit-penyakit seperti selsema, sakit perut, darah tinggi, ketumbuhan dan pelbagai jenis penyakit yang lain.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...