expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Bunga Kertas Tak Lebat Bunganya?

Ramai yang bertanya Kak Yah macam mana nak bagi bunga kertas (bougainvillea) diorang berbunga lebat. Baiklah, di bawah ini Kak Yah "turun"kan kepada korang tip-tip yang Kak Yah tau. Kak Yah pun bukanlah "terer" sangat tentang perkara ni.

Bunga Kertas Merah Jambu (Pink)

Pertama, tanam dalam pasu. Bunga kertas suka kalau akarnya berhimpit-himpit dalam satu kawasan. Tak tau kenapa tapi itulah yang Kak Yah perhatikan selama Kak Yah menanam dan membela bunga kertas ini. Kalau ditanam terus ke tanah, biasanya bunganya sikit saja. Gunakan pasu yang besar yang berlobang-lobang di bawahnya untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Potted Bougainvillea
Bunga Kertas Dalam Pasu

Kedua, gunakan tanah pasu yang dicampur dengan bahan kompos. Tanah boleh dibeli di nursery bunga atau diambil dari tempat yang subur tanahnya.

Ketiga, gunakan baja yang mengandungi banyak potash (soda abu) iaitu yang kadar NPKnya 12-4-18. Ikut arahan pembubuhan baja. Biasanya kalau pasu kita tu mulutnya lebih kurang 20 inci (50 cm), bubuh setengah cawan baja sebulan sekali.

Bunga Kertas Ungu (Purple)

Keempat, siram dua hari sekali. Maknanya, selang sehari. Sebelum menyiramnya, pastikan permukaan tanah di dalam pasu itu kering. Kalau musim hujan, tak payahlah disiram lagi.

Akhir sekali, cantas ranting-ranting sepanjang kira-kira 50 cm ke 60 cm dari batang pokok. Ini akan menggalakkan pertumbuhan ranting baru yang juga akan menghasilkan bunga yang lebat.

Bunga Kertas Merah
Itulah saja yang Kak Yah dapat bagitau korang buat masa ini. Kalau ada lagi petua lain yang Kak Yah jumpa nanti, insyaallah Kak Yah akan "turun"kan lagi. 

Selamat Mencuba!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...