Harumnya Si Bunga Kenanga!

Kali ini mari kita berkenalan dengan bunga kenanga atau nama saitifiknya cananga odorata atau cananga fruticosa yang berasal dari negara Filipina.

Di Indonesia bunga ini dikenali sebagai kenanga juga tetapi di Pulau Bali ia dipanggil sandat. Di Filipina pula namanya menjadi ylang-ylang (sebutannya: ilang-ilang).

Bunga ini harum baunya maka sebab itulah ia digunakan dalam pembuatan minyak wangi atau perfume.

Minyak Bunga Kenanga

Ada dua jenis utama pokok kenanga ini. Pertama, jenis pokok berkayu manakala kedua, jenis renek. Kenanga yang ditanam di kawasan rumah sebagai tanaman hiasan biasanya dari jenis renek kerana pokok kecil dan rendah berbanding dengan jenis berkayu. Lihat gambar di bawah:

Cananga Odorata
Bunga Kenanga Renek

"Cananga flower" by Ks.mini - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cananga_flower.JPG#/media/File:Cananga_flower.JPG
Bunga Kenanga Berkayu

"Starr 061224-2876 Cananga odorata" by Forest & Kim Starr. Licensed under CC BY 3.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Starr_061224-2876_Cananga_odorata.jpg#/media/File:Starr_061224-2876_Cananga_odorata.jpg
Pokok Kenanga Berkayu

Pokok bunga ini dibiakkan melalui beberapa cara: biji benih, keratan pucuk berdaun dan secara tut atau cantuman tunas. Memerlukan cuaca panas dan tanah yang berasid serta saliran yang baik. Kenanga berbunga sepanjang tahun maka dengan sebab itu amat sesuai dijadikan tanaman hiasan.

Menjaganya juga amat mudah. Pokok bunga ini hanya perlu dicantas sekiranya terdapat dahan atau ranting yang mati atau berpenyakit.

Baja yang sesuai dengannya adalah dari jenis NPK 15:15:15. Baja organik seperti tahi ayam juga boleh digunakan sebagai ganti.

Selain dibuat haruman, bunga kenanga juga boleh digunakan untuk merawat asma, bronchitis dan demam malaria. Harumannya pula dipercayai dapat merawat penyakit darah tinggi.

"Bunga kenanga ditabur-tabur
Dibawa dari Pulau Sentosa
Apa guna sombong takabur
Rosak hati badan binasa"


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...