Bunga Pun Turut Gembira


Alhamdulillah petang ini hujan turun semula setelah lebih sebulan kawasan tempat tinggal Kak Yah ini kering kontang tidak dibasahi air hujan. Walau bagaimanapun, Kak Yah sangat-sangat bersyukur kerana bekalan air di kawasan ini belum dicatu lagi. Anak sulung KakYah yang duduk di Cheras, KL hari-hari merungut kerana air hanya ada setiap dua hari sekali. Bayangkanlah kesusahannya; ditambah pulak dengan kehadiran dua orang anak yang masih kecil.


Di pihak KakYah pulak, walaupun bekalan air sentiasa ada namun kesusahannya pulak ialah memastikan semua pokok bunga yang Kak Yah tanam itu mendapat air yang secukupnya untuk mengganti "top up" air hujan. Maka dapatlah Kak Yah menyelamatkan kebanyakan daripada bunga-bunga tersebut. Yang lain-lain itu habis kering, layu, mengerekot dan mati, huhuhu ...


Pokok-pokok bunga yang masih bertahan itu termasuklah bunga matahari, petunia, zinnia, cosmos, marigold, mexican sunfower, bunga kertas, balung ayam, vinca dan balsam. Beberapa jenis bunga yang lain pulak, walaupun masih hidup namun keadaannya amat menyedihkan, huhuhu ...


Sepanjang musim panas dan kering ini, terpaksalah Kak Yah dan suami bertungkus-lumus melakukan apa yang patut demi menyelamatkan "anak-anak" kesayangan kami itu. Mana yang patut dipindahkan, kami pindahkan. Mana yang patut dibaja, kami bajakan. Mana yang patut disiram lebih, kami lebihkan air siramannya. Begitulah seterusnya. Di samping itu kami juga memohon kepada Allah SWT agar cuaca dipulihkan. Alhamdulillah, hari ini berkat doa kita semua, hujan turun semula!


Semasa hujan turun itu, Kak Yah dan "abang" ke luar ke beranda untuk "menonton" suasana di taman mini kami. Seronoknya Kak Yah melihat pokok-pokok bunga kami disirami air hujan. Seolah-olah Kak Yah dapat mendengar suara tanaman-tanaman itu mengucapkan syukur kepada Allah SWT dan melihat mereka dengan gembiranya menadah air hujan itu dengan daun dan bunga masing-masing!


Keesokan harinya, sebaik saja matahari mula bersinar, Kak Yah pun ke luar ke taman dengan membawa kamera dan mengambil gambar bunga-bunga yang dah mula berseri semula itu. Tengoklah sendiri betapa "gembira"nya bunga-bunga tersebut dalam gambar-gambar yang ditampalkan di entry ini.


Kawan-kawan pencinta bunga di luar sana, kalau ada cerita atau pengalaman menanam dan menjaga bunga pada musim kemarau itu, bolehlah berkongsi dengan Kak Yah. Tulislah di ruangan "ulasan" di bawah ini, atau kalau ceritanya panjang dan menarik, boleh juga Kak Yah jadikan  post entry di blog ini!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...