Si Kudung Dengan Keembung

Mak ai...... terkujut den...besarnya budak ni. Mentang-mentanglah hari asyik hujan je, engkau pun keluarlah ye... Tak takut langsung dengan kita ye. Agaknya budak ni tau yang Kak Yah ni takut ke dia..hahaha... Mari kita serang dia! Korang nak tau apa bendanya? Ha! siapa lagi kalau bukan si biawak dulu tu lah... His...his..gelinya... Masa  tu Kak Yah sedang merawat bunga keembung yang banyak bunganya.


 
Kesiankan, kakinya dah kudung
Kat taman mini Kak Yah ada bunga keembung yang berwarna merah, ungu dan pink. Cantik-cantik tau.  Dalam banyak -banyak bunga yang Kak Yah tanam, bunga inilah yang paling senang hidup dan senang nak jaga. Bijinya yang hijau akan bertukar kekuningan bila masak lalu meletup. Apabila biji-biji tu meletup akan bertaburanlah benihnya. Nanti selang beberapa hari akan tumbuhlah anak pokok yang baru. Pokok bunga ni cepat hidup, cepat berbunga. Kak Yah suka  tanam pokok bunga ni.

Warna Ungu
Warna Merah
Warna Pink
 Bunganya jugak boleh dibuat inai . Caranya, ambil segenggam daun pokok bunga keembung yang berwarna merah lalu ditumbuk lumat ( hancurlah tu ). Tampalkan saja pada kuku jari kita, nanti merahlah...cantiknya,hehehe... Sesiapa yang nak berinai tu bolehlah mencuba produk halal ni, hahaha...

Hai, nampaknya budak ni semakin dekat ni. Abang!...Tolong! ...Dia gigit tak ni? ( Cik abang buat-buat tak dengar; ketawa je dia ye, nanti dia ). Dalam takut tu, Kak Yah terperasan yang salah satu kaki biawak tu dah kudung. Kesian pulak awak menengoknya, huhu.

Assalamualaikum..mama..oh mama! Tiba-tiba ada suara budak panggil Kak Yah. Kak Yah  yang sedang takut melompat terperanjat.

Eh! Kenapa mama nampak macam takut je ni? Siapa yang kejar mama?

Mama bukan kena kejar, tapi ...... takut dan geli bangat....

Apa dia mama?

Cuba Rita tengok kat bawah pokok betik  tu! 

Alamak Dah Dekat!
Alah... tu pun takut...hehehe...kelakarlah mama ni.

Apa! Rita tak takut ke?

Dah biasa dah dengan binatang tu..... ( Haik, kawan dia ke ni? ).

Nah ambil ni mama. Ada benih bunga , tapi...namanya Rita tak tau pulak, mama tanam jelah ye? Kalau dah hidup baru kita beri nama dia..hahaha..bye mama! 

Inilah Benih Bunga Tu!

Terima kasihlah...

Pastu Kak Yah tengok lagi kat tempat biawak tadi. Oh...lega..budak tu dah tak ada...Selamat!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...