Ixora - Bunga Bermacam Nama


Sebut saja Ixora mungkin ramai yang kurang mengenalinya. Tapi cuba sebut jarum-jarum atau jejarum/jenjarum pasti ramai yang tahu benar akan bunganya. Sebenarnya, selain jejarum/jenjarum, pokok bunga ini juga dikenali dengan bermacam-macam nama lain termasuk tabung jarum, pecah periuk, siantan, rangan, kheme, ponna, chann tanea, techi, pan, Jungle Flame, West Indian Jasmine dan Jungle Geranium.

Pokok bunga Ixora tergolong dalam kumpulan Rubiaceae dan merupakan tumbuhan renek yang berbunga sepanjang tahun di kawasan tropika dan subtropika seperti di Asia Tenggara dan India.

Perkataan "ixora" itu pula berasal daripada nama dewa Hindu. Maka tidak hairanlah jika bunga ini banyak digunakan di dalam upacara keagamaan penganut Hindu.

Spesisnya amat banyak sehingga mencecah 500 jenis. Antaranya ialah seperti dalam gambar di bawah ni ...

Ixora Pavetta (Foto: Wikipedia)

Ixora Brachiata (Foto: Wikipedia)

Ixora Chinensis (Foto: Wikipedia)

Ixora Maui Sunset (Foto: Wikipedia)

Ixora Coccinea (Foto: Wikipedia)


Spesis yang popular di Malaysia ialah Ixora coccinea yang berasal dari negara India dan Sri Lanka.

Panduan Menanam & Menjaga Ixora

1. Ixora dibiakkan melalui anak pokok. Tanam anak pokok itu di kawasan yang mendapat banyak cahaya matahari. Jika kekurangan cahaya, bunga yang terhasil akan jadi kurang cantik warnanya dan tidak tahan lama.

2. Ixora sukakan tanah yang berasid. Jika tidak, daun yang tumbuh akan bewarna kuning. Untuk mengatasi perkara ini, bubuh baja organic yang boleh menambah kandungan asid pada tanah tersebut.

3. Siram pokoknya sekali seminggu. Semasa musim hujan kurangkan menyiramnya.

4. Tutup kawasan pangkal pokoknya dengan bahan-bahan organik seperti daun dan ranting-ranting kering, habuk papan dan sebagainya pada peringkat awal pertumbuhannya supaya ia berbunga lebih lama lagi.

5. Selalulah mencantas atau memangkas daun-daun di sebelah atas supaya cahaya matahari dapat sampai ke dahan-dahan di sebelah bawah. Ini akan menjadikan pokok ini tumbuh lebih subur dan mengeluarkan bunga-bunga yang cantik dan tahan lama.


Jenjarum Merah

Jenjarum Pink

Jenjarum Puti


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...