Pokok Lidah Mak Mentua

Pasti ramai yang tak tahu macam mana rupa pokok Lidah Mak Mentua ni, kan? Kalau pokok ular, tahu tak? Mungkin ada yang tahu dan mungkin juga tidak. Nama saintifiknya "sansevieria". Ha, dah ada yang kata kalau pokok tu saya taulah! Ya, itulah pokok yang kita kenal sebagai lidah jin.

Kali ni Kak Yah nak tulis sikit tentang lidah jin ni sebab ramai kawan-kawan kat fb, twitter dan kat luar sana yang tanya kenapa asyik tulis tentang pokok bunga jer, tulislah juga tentang tanaman hiasan yang lain macam pokok keladi ke, pokok lidah buaya ke, clathea ke dan macam-macam lagi yang "sewaktu" denganya. Maka kali ni silalah baca tentang lidah jin ...

Di negara Barat selain dikenali dengan nama Lidah Mak Mentua (Mother-In-Law's Tongue) dan Pokok Ular (Snake Plant), tumbuhan ini juga dipanggil Lidah Syaitan/Hantu (Devil's Tongue) dan "bow string hemp".

Pokok lidah jin ini berasal dari benua Afrika dan ada banyak spesis iaitu lebih daripada 70 jenis. Antaranya ialah Sansevieria cylindrica, Sansevieria ehrenbergii, Sansevieria eilensis, Sansevieria kirkii, Sansevieria pinguicula, Sansevieria trifasciata dan Sansevieria stuckyi. Spesis yang paling digemari ramai sebagai tanaman hiasan ialah spesis Sansevieria trifasciata. Untuk mengenali bagaimana rupa bentuk spesis-spesis ini, sila lihat gambar-gambar di bawah ini.


Sansevieria
Sansevieria cylindrica

Sansevieria
Sansevieria pinguicula

Sansevieria
Sansevieria eilensis

Sansevieria
Sansevieria kirkii

Sansevieria
Sansevieria stuckyi

Sansevieria
Sansevieria trifasciata (Snake Plant / Mother-In-Law's Tongue)

Tanaman ini sesuai dijadikan tanaman pagaran atau ditanam berasingan serta boleh juga ditanam di dalam pasu cantik dan diletakkan di dalam rumah (pastikan kedudukannya hampir dengan pintu atau tingkap untuk mendapatkan cahaya matahari).

Pokok lidah jin lebih subur jika ditanam di kawasan yang redup tetapi mendapat cahaya terang yang banyak. Tanahnya pula hendaklah tidak menakung air seperti tanah yang bercampur pasir atau batu-batu kecil. Tidak perlu menyiramnya selalu kerana akarnya akan reput jika berlebihan air. Pokok ini boleh hidup bertahun-tahun lamanya.

Pembiakannya juga sangat mudah iaitu melalui keratan daunnya. Cuma cucukkan sahaja bahagian bawah keratan daun itu ke tanah. Atau boleh juga dilakukan dengan memisah-misahkan daun-daun dari rumpun pokok asalnya kepada kumpulan-kumpulan kecil dan menanam semula di tempat atau pasu-pasu yang lain.

Sebagai tanaman hiasan, untuk kelihatan lebih cantik, daunnya hendaklah disembur dengan air dan dilap supaya bersih dan berkilat.

Dari segi perubatan tradisional pula, daun lidah jin boleh digunakan sebagai pembalut luka.

Sansevieria
Pokok Lidah Jin Yang Kak Yah Tanam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...