Bunga Jagung

Bunga jagung? Biar betul Kak Yah. Tak payahlah nak citer kat kitorang tentang bunga yang tak cantik ni. Yelah, takkan Kak Yah tak pernah tengok bunga jagung kat pokok jagung tu. KakYah kan asal dari kampung. Orang kampung tentu kenal bunga jagung tu, kan?

Op! Stop dulu dik ... tak payahlah adik nak bebel panjang-panjang. Kak Yah dah faham dah. Tapi adik yang salah faham! Sebenarnya, bunga jagung yang Kak Yah nak citer kali ni ialah cornflower atau Centaurea cyanus istilah saitifiknya! Bukan bunga yang macam bulu kuda yang tumbuh kat tongkol jagung tu! Cer adik tengok gambar kat bawah ni. Yang sebelah kiri tu bunga jagung adik; yang sebelah kanan tu bunga jagung Kak Yah. Kan jauh bezanya tu ...

Bunga Jagung
Cornflower (Centaurea cyanus)












Oh camtu ... Rupanya ada bunga jagung yang cantik macam ni yer. Barulah saya faham.

Tulah ... Lain kali dengar dulu sampai habis; jangan cepat sangat nak potong cakap orang!

Okaylah Kak Yah ... sori yer. Teruskanlah citer Kak Yah tentang cornflower tu.

Baiklah.

Mula-mula Kak Yah terpandang bunga cornflower ni di sebuah nursery di Sungai Buluh, Selangor masa tengah mencari pokok-pokok bunga untuk menambah koleksi di taman mini Kak Yah. Dah lama dah tu. Masa tu Kak Yah baru bina taman tu. Terpandang jer, terus terpikat. Cantiknya bunga ni, bangggg .... Bunga apa ni bang? (Suami Kak Yah ada sama kat situ. Dia pun tak tau nama bunga tu. Takleh harap, hehehe ... ). Kak Yah pun tanyalah si penjual bunga tu. Masa tulah Kak Yah baru tau yang bunga tu namanya "kong flower" (lidah Cina, hehe ..). Apa lagi, Kak Yah pun teruslah beli sepokok. Punyalah seronok. Bawak balik tanam dalam pasu ... Hari-hari tengok, hari hari siram.

Alahhh Kak Yah tak payah citerlah saat "romantis" tu. Yang saya nak tau tu bunga tu asal dari mana, ada banyak jenis ke, kat mana sesuai ditanam, cara membiakkannya dan ma....

Cukup-cukup! Kak Yah dah faham! Kamu ni kalau dah bercakap tu, tak tau nak stop. Orang nak bagi intro sikit pun tak boleh. Macam filem wayang tu; kan ada intro dulu pastu barulah citer sebenornyer .. apalah kamu ni.

Okaylah. Kalau kamu nak tau, bunga cornflower ni jugak dipanggil basketflower (bunga bakul) dan berasal dari Eropah. Memang ada banyak jenis tapi yang Kak Yah citer ni yang paling biasa kita jumpa Sekarang ni banyak ditanam di Amerika dan Australia. Kat Malaysia pun ada tapi tak banyak. Mula-mula dulu banyak tumbuh secara liar di ladang-ladang gandum dan ladang jagung di Eropah tu. Dari situlah bunga ni mendapat nama jagung tu.


cornflower
Cornflower  Biru  (Gambar Wikipedia)

Pokoknya boleh tumbuh sehinggah mencecah 3 kaki tingginya (lebih kurang semeterlah tu). daunnya panjang-panjang (tirus) dan bunganya berwarna biru keunguan. Selain itu ada juga bunganya yang berwarna pink dan ungu betul. Hitam dan putih pun ada tapi jarang dijumpai. Ada yang selapis kelopaknya dan ada juga yang berlapis-lapis.

Cornflower boleh dibiakkan sama ada melalui  biji benih atau anak pokok. Pokoknya suka kepada cahaya matahari dan air yang banyak. Tanahnya pulak jangan banyak asid mahupun alkali; cukup dengan yang neutral saja dan tidak menakung air. Maknanya kenalah letak kat tempat panas (tapi jangan panas terik; mati dia nanti) dan siram tiap-tiap hari. Insya Allah suburlah dia dan cantik sangatlah bunganya nanti.

Di Eropah, bunga ni dijadikan hiasan makanan (macam kita hias mi goreng dengan daun bawang dan bawang goreng, macamtulah). Selain itu digunakan juga sebagai pewarna (warna birunya diekstrak dan diproses menjadi bahan pewarna). Rebusan bunga ini pulak boleh dijadikan ubat sakit mata atau penyegar kepada mata yang dah penat (macam Eye-Mo lah tu).

purple cornflower
Cornflower Ungu  (Gambar Wikipedia)

Hai, kamu dengar ke kamu tidur. Laaa ... buat penat jer Kak Yah citer panjang lebar. Pergilah kamu balik, tidurlah puas-puas!

Er .. er .. (terkebil-kebil dan terpinga-pinga). Sorilah Kak Yah. Ngantuk sangat. Maklumlah kerja malam. Saya balik dululah yer ... bye ... eh, assalamualaikum.

Waalaikumussalam ...

Itulah Si Anoi anak jiran Kak Yah yang kerja kilang kat Bangi. Dah tau ngantuk buat apa datang sini, perrghhhh! Hehehe ...

Korang kat luar sana, kalau ada pengalaman tanam bunga cornflower ni, bolehlah share kat ruangan ulasan/comments kat bawah ni. Kongsi ilmu ni, dapat pahala tau, hihihi ...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...