Bunga Seribu Nama


Tak pernah dengar? Macam mana kalau bunga seri pagi, biasa dengar, kan? Itulah yang Kak Yah panggil "bunga seribu nama". Kenapa? Sebab seri pagi atau morning glory dalam bahasa Inggeris itu adalah nama yang diberi kepada 1000 spesis tumbuhan berbunga dari keluarga Convolvulaceae. Antara spesis tersebut ialah Calystegia, Convolvulus, Ipomoea, Merremia, Rivea, Astripomoea, Operculina, Stictocardia, Argyreia dan Lepistemon. 


Seri Pagi Ungu

Kebanyakan bunga seri pagi kembang sepenuhnya pada waktu pagi dan memerlukan cahaya matahari sepanjang hari. Namun ada juga bunga jenis ini, seperti Ipomoea muricata, yang kembang pada waktu malam.


Seri Pagi Putih

Pokok bunga ini dibiakkan melalui dua cara iaitu biji benih dan keratan batang, Supaya lebih cepat bercambah, biji benih (yang dibeli) hendaklah direndam di dalam air suam semalaman sebelum disemai.


Biji Benih Bunga Seri Pagi

                          
Kebanyakan pokok seri pagi membiak sendiri melalui biji benih dan jika tidak dikawal boleh merebak dengan banyaknya secara menjalar. Di sesetengah negara, pokok bunga ini ditanam di sebelah luar dinding rumah untuk menyejukkan rumah tersebut!


... Untuk Menyejukkan Rumah

Bunga seri pagi mula dikenali ramai di negara China kerana khasiat perubatan biji benihnya yang boleh dijadikan ubat sembelit. Selepas dibawa ke negara Jepun, barulah bunga ini ditanam sebagai tanaman hiasan. Di sana jugalah mulanya bunga ini dikembangbiak dan dikacuk menjadi pelbagai variasi seperti Dajuro, Brocade of the Dawn dan Moon in the Dusk yang terkenal di kalangan pencinta bunga itu.


Seri Pagi Pink

Seri Pagi Bergulung


Sebenarnya, sayur kangkung yang kita makan itu juga adalah sejenis pokok seri pagi iaitu daripada spesis Ipomoea aquatica.

Kangkung (Ipomoea aquatica)

( Sumber Foto: Wikipedia )

Order biji benih seri pagi (morning glory) dari USA:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...