Bunga Mentega

Pernah dengar nama bunga ni? Bunga Mentega atau Bunga Jepun. Bunga Jepun mungkin ramai yang tahu tapi jangan silap pulak bunga ni tak sama dengan Bunga Ros Jepun. Di Malaysia ni mungkin orang jarang sebut bunga mentega tapi kalau di Indonesia sana, itulah nama yang mereka beri kepada bunga Jepun. Kalau ada yang masih kurang jelas, sebenarnya bunga ini juga dikenali sebagai Bunga Oleander. Tentang bunga inilah yang Kak yah nak citer kali ni.

Oleander yang banyak ditanam di negara kita ni ialah daripada spesis Nerium Oleander. Berasal dari Asia Barat (sekitar kawasan Mediteranean), bunga ini sekarang boleh ditemui di merata tempat di kawasan yang beriklim tropika dan separa tropika termasuklah Malaysia dan negara-negara lain di Asia Tenggara. Untuk mengetahui macam mana rupabentuk bunga ni, sila lihat gambar-gambar di bawah.


Nerium Oleander
Nerium Oleander atau Bunga Jepun atau Bunga Mentega

Cantik, kan? Tapi awas, seluruh bahagian pokok bunga ini mengandungi racun yang berbahaya kepada manusia dan haiwan yang memakannya. Namun kesannya lebih kuat pada haiwan. Boleh jadi pening, muntah-muntah dan cirit-birit kita dibuatnya. Asap dari daun-daun dan ranting-rantingnya yang kita bakar pun boleh menyebabkan kita pening jika terhidu!


White Nerium Oleander
Ini Oleander Putih ( Maaf, Gambar Kabur Sikit)


Pokok oleander boleh tumbuh merimbun macam belukar hingga setinggi 6 meter iaitu menyamai hampir 20 kaki. Tinggi tu! Jadi, kalau nak menanamnya pilihlah kawasan yang sesuai dengan ketinggiannya itu. Kalau tidak, mungkin boleh terkena kabel elektrik atau telefon. Walau bagaimanapun, ketinggiannya boleh kita hadkan dengan pemangkasan. Bunganya ada tiga warna iaitu merah, putih dan pink (merah jambu) dan tumbuh secara sejambak-sejambak. Ada juga yang bewarna oren tetapi itu dari spesis yang dikacuk bukan yang ori. Cantik juga jika ditanam sebagai pokok pagar (yang tinggi, hehe ..) untuk mengepung kawasan rumah.


Pink Nerium Oleander
Ini Oleander Pink - Pun Cantik Juga!

Untuk menanam pokok bunga ini kita boleh gunakan biji benih atau keratan batang tetapi lebih mudah jika menggunakan keratan batang. Cuma pastikan keratan batang itu berakar. Atau kalau nak lagi senang, beli jer anak pokok yang dah siap dengan pasunya sekali.


Nerium Oleander Bud
Putik Bunga Oleander Putih


Oleander suka kepada tanah yang agak kering dan berpasir sedikit. Kawasan itu mestilah disinari matahari sepanjang hari (kalau tak hujanlah!). Pada peringkat awal pertumbuhannya, tanaman ini perlu disiram setiap hari tetapi apabila telah membesar dengan mantap, bolehlah dijarangkan sedikit menyiramnya. Pastikan tanahnya tidak digenangi air.


Red Nerium Oleander Bud
Putik Bunga Oleander Merah


Di segi pembajaan pulak, tanaman ini tidak memerlukan baja sekiranya ditanam di tanah yang subur. Kalau tanah tak subur, bolehlah dibubuh baja NPK.

Rimbunannya perlu dipangkas atau dicantas selalu untuk menggalakkan pertumbuhan dan mengawal ketinggiannya. Pastikan dahan atau ranting yang hendak dibuang itu dipotong pada bahagian selepas 3 buku tunas (tempat daun tumbuh). Daun-daun baru akan keluar diikuti dengan jambak-jambak bunga yang cantik sekali!


Nerium Oleander Seeds
Beginilah Rupa Biji Benih Oleander



Nak Order Biji Benih Nerium Oleander Dari USA? 
Klik Pada Gambar-Gambar Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...