Ekor Kucing Dijadikan Hiasan?

Biar betul Mak Yah ... mana logiknya ekor kucing tu kita potong pastu jadikan hiasan!

Itulah kata-kata yang terhambur daripada mulut anak buah Kak Yah yang bernama N bila Kak Yah kata yang ekor kucing pun orang buat hiasan. Memang patut pun ... budak ni belum pun lepas UPSR ... manalah dia tau sangat tentang bunga-bunga.

Bukan ekor kucing betul-betul tu. Ni pokok ekor kucing. Tu ada kat taman Mak Yah tu. Pergi tengok. Yang warna merah berjuntai-juntai tulah bunga ekor kucing!

N dan adiknya M datang bercuti hujung minggu di rumah Kak Yah baru-baru ni. Dia panggil Kak Yah ni: Mak Yah.

Oh yang niiii ... haahlah Mak Yah, sebijik macam ekor kucing betul. Cantiklah Mak Yah!

Eh, Mak Yah memang cantik. Dah kuar kat satkhabar dah! (Kak Yah buat lawak, hehe ..).

Bukan Mak Yahlah ... bunga ni yang cantik. Apalah Mak Yah ni. (Hai, marah nampak!)

Ekor Kucing
Ekor Kucing Yang Kak Yah Tanam: Bunganya Cantik ... Tapi Daunnya ...

Okaylah. Tentu korang tak kuasa nak dengar kisah anak buah Kak Yah tu, kan?

Baiklah, mari kita citer pulak pasal bunga ekor kucing.

Pokok bunga ekor kucing atau nama saintifiknya Acalypha hispida adalah sejenis tanam hiasan yang berasal dari pulau-pulau yang beriklim tropika di Lautan Pasifik. Sekarang pokok ini banyak didapati di negara-negara seperti Hawai, Amerika Utara, Mexico, Belize dan juga Amerika Syarikat. Dalam bahasa Inggeris, tanaman ini dikenali sebagai red hot cat's tail (ekor kucing merah menyala), fox tail (ekor musang), Philipines Medusa (Medusa Filipina) dan Chennile Plant (Pokok Chennile).


 Acalypha hispida
Dari Dekat


Cantik ditanam sebagai hiasan di halaman rumah dan di dalam rumah. Dibiakkan melalui biji benih ataupun boleh juga menggunakan keratan batang. Bila cukup matang, pokoknya boleh mencecah ketinggian sehingga hampir 3 meter (tinggi tu!). Macam manapun, kita harus berhati-hati dengan pokok ini kerana semua bahagian pokok ini adalah beracun jika dimakan oleh haiwan! Selain merah, bunga ekor kucing juga ada yang bewarna ungu dan coklat.


Ekor Kucing
Amboi, Lebatnya Bunga!


Dari segi perubatan, daunnya boleh digunakan untuk merawat mengubati penyakit kusta. Air rebusan daun dan bunganya boleh digunakan untuk merawat luka dan ulser; juga sebagai pencuci perut serta merawat penyakit kelamin. Kulit batangnya yang direbus boleh merawat kahak serta mengurangkan serangan asma. Daun dan bunganya juga digunakan bagi merawat cirit-birit.

Acalypha hispida
Yang Ni Jenis Kurussss ... hehe ...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...