Lilyku Berbunga Lagi

Seronoknya pagi ini. Pokok lily (adik-beradik bunga bakung) berbunga lagi. Mula-mula yang warna pink. Pastu yang merah pulak. Hi, seronoknya! Korang tengok gambar-gambar kat bawah ni, cantik, kan?


Lily
Inilah 3 Kuntum Lily Yang Kak Yah Nampak Tu..

Sebenarnya dah lama Kak Yah tak tengok pokok lily tu sebab sibuk dengan pokok-pokok bunga yang lain. Maklumlah kat taman yang kecik ni, walaupun kawasannya terhad, tapi banyak jugaklah jenis bunga yang Kak Yah tanam. Tapi taklah sebanyak sebelum musim kemarau awal tahun ni (masa tu banyak pokok bunga Kak Yah yang jadi arwah, huhu ..). Bila dah asyik dengan yang lain maka terabailah si lily tu ... hinggalah pagi tadi, tiba-tiba jer Kak Yah terpandang tiga kuntum bunga pink di celah-celah rimbunan pokok-pokok lain.

"Eh, itu cik lily tu," Kak Yah bercakap sorang-sorang dari jauh. Bila didekati, betullah sangkaan Kak Yah tu.


Pink Lily
Lily Pink Jugak

"Bang! Lily dah berbunga!" Kak Yah menjerit sebab nak share rasa seronok tu dengan suami Kak Yah.

"Ha? Geli kat dalam telinga? Apa benda yang masuk dalam telinga tu. Meh sini abang tengok, " Balas cik abang yang tengah nak masuk ke dalam kereta (nak ke kedailah tu!).

Masyallah ... pekak pulak orang tua ni.


Lily Merah
Ini Lily Warna Merah

"Bukanlah bang. Ni ha, pokok bunga lily ni ... dah berbunga semula! Apalah abang ni, orang cakap lain, dia dengar lain pulak. Abang tu agaknya yang ada benda masuk telinga; sebab tulah tak dengar, hihihi ..."

"Ohhh.. Ingatkan apa tadi. Baguslah tu. Jangan lupa snap gambar yer; abang nak ke kedai jap," Cik abang pun berlalu keluar dengan keretanya.

"Huh, orang nak share ngan dia, keluar pulak dia ..." Kak Yah merungut separuh merajuk.

Kak Yah pun carilah semua pokok lily yang pernah Kak Yah tanam di seluruh kawasan taman.Rupa-rupanya semua dah berbunga semula. Ada yang baru nak kembang dan ada yang dah kembang betul. Seronoknya! Cepat-cepat Kak Yah ambil kamera lalu men"snap" banyak-banyak gambar "diorang". Pastu terus mengadap komputer. Apa lagi Kak Yah pun tulislah entry yang korang tengah baca ni ...


 Red Lily
Ini Lily Warna Merah Dari Dekat

Takpalah tu. Tak dapat kongsi ngan husband, biar Kak Yah kongsi ngan korang. Boleh, kan?

Kalau korang nak tau, antara petua macam mana nak jadikan bunga lily yang kita tanam tu subur dan cantik ialah:-

Pertama, lily suka kepada cahaya matahari yang banyak. Tapi bukan panas terik. Jadi, pastikan ia ditanam di kawasan yang macam tu. Kalau panas terik tak dapat dielakkan, gunakan plastik atau jaring untuk mengurangkan teriknya.

Kedua, pastikan tanahnya tidak menakung air. Kalau selepas hujan, ada air bertakung yang lambat kering kat situ, maknanya tak sesuailah untuk si lily ni. Untuk mengatasi masalah ini, tanam jer lily di kawasan cerun di mana air tak kan bertakung punyer, hehe ..

Ketiga, kalau pokoknya kurang subur, boleh bubuh baja tapi pastikan yang kandungan NPKnya sama banyak. Kalau takder, baja tahi ayam pun boleh. Tak perlu selalu dibaja; cukuplah lebih kurang sebulan sekali jer. Jangan terlebih baja; nanti pokoknya terpaksa ditupang (disokong dengan kayu atau buluh) sebab tak larat nak berdiri! Tapi awas masa mencucukkan kayu tupang tu; jangan sampai tercucuk bebawang atau ubinya yang ada kat dalam tanah, takut-takut mati pulak pokoknya.

Keempat, rajin-rajinlah membuang bunga-bunga dan daun-daun yang layu untuk menggalakkan pertumbuhan bunga-bunga dan daun-daun yang baru. (Berapa banyak bunga dan daun, da ...).

Akhir sekali, rajin-rajinlah jugak membelek kat celah-celah daun lily ni sebab selalu ada si merah (sejenis serangga perosak) yang akan merosakkan pokok bunga ini. Kalau ada si merah, buanglah dan kalau korang jenis yang brutal tu, picit ajerlah kasi mati menatang tu, hehe ... Kalau tak jumpa si merah tapi ada najis dia yang warna hitam-hitam tu, bersihkan dengan air. Kalau banyak sangat geng merah tu, sembur jerlah dengan racun serangga (insecticide) yang boleh dibeli di nursery bunga yang berdekatan dengan rumah korang. Tak dapat nak beli? Buat jer sendiri macam Kak Yah (baca caranya kat sini).



Lily
Ini Lily yang Belum Berbunga lagi


"Pon! Pon!"

Terkejut Kak Yah. Rupa-rupanya "my hubby" dah balik. Okaylah, lain kali Kak Yah citer lagi. Kak Yah nak tengok apa yang abang belikan untuk isteri dia yang giler bunga ni, hehe ..

P.S. Kalau nak baca lagi kisah cik lily ni, sila klik kat sini.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...