Bunga Kasut?

Pernah dengar "bunga kasut"? Tak pernah. Bunga sepatu? Ohhh bunga tu .. Ada orang panggil bunga kesumba keling kan? Betul tu .. "Sepatu" tu kan ke "kasut"! (Tak caya, bukak kamus .. hehe).

Bunga kesumba dikenali juga sebagai bunga sepatu dan bunga gincu. Nama saintifiknya ialah Bixa orellana dan berasal dari benua Amerika. Selepas diperkenalkan oleh orang-orang Sepanyol, bunga ini sudah banyak ditanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia.

Sepatu
Bunga Kesumba

Pokok bunga ini menghasilkan buah yang mengandungi bahan pewarna yang digunakan sebagai pewarna makanan dan pewarna rambut.

Kesumba
Bunga Sepatu / Gincu

Daunnya pula boleh dijadikan penawar kepada demam, kembung dan kurang selera makan. Boleh juga digunakan sebagai ubat wanita lepas bersalin.


Seeds
Biji Benih Kesumba


Kalau ada sesiapa yang berminat nak tanam pokok bunga ni, sila ambil perhatian bahawa pokok kesumba ini boleh tumbuh setinggi 20 ke 30 kaki (lebih kurang 6 ke 9 meter)dan lebarnya dari 10 ke 15 kaki (besar dan tinggi giler tu!).

Pokok kesumba ini boleh ditanam melalui biji benih atau keratan batang. Tanahnya mesti subur (banyak baja) dan banyak cahaya matahari. Siram selalu semasa baru tumbuh dan beransur kurang apabila semakin membesar. Buang daun dan bunga yang mati supaya pokoknya lebih subur.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...