Tip Tanam & Jaga Pokok Puding


Semua? Kak Yah separuh terkejut separuh seronok apabila mendapat order daripada seorang peminat pokok puding. Biar betul, bisik hati Kak Yah. Untuk memastikannya maka Kak Yah pun call dia.

"Iya, betul Kak Yah. Saya nak order semua jenis puding yang Kak Yah ada. Saya ni obsessed (taksub) sangat ngan puding. Bagitau saya harganya dan macam mana proses penghantarannya." Maka Kak Yah pun citerlah pada dia apa yang dia nak tau tu.




Bukanlah pasal dia order banyak tu yang Kak Yah nak tekankan kat sini (sebab orang lain pun order banyak jugak) tapi tentang betapa popularnya pokok puding sekarang ni. Tambahan pulak dah susah nak cari puding jenis yang pelik-pelik tapi cantik tu.




Bagi mereka yang dah beli  puding dan kurang tahu cara nak tanam dan jaga puding maka kali ni Kak Yah nak kongsi pengetahuan dan pengalaman Kak Yah yang taklah banyak sangat tu dengan korang semua.

Untuk pengetahuan korang, nama saintifik pokok puding (croton dalam BI) ni ialah Codiaeum variegatum dan merupakan tumbuhan asal di Malaysia, Indonesia, India, utara Australia dan pulau-pulau di Lautan Pasifik. Sebab itulah kita boleh dapati pokok ni tumbuh di seluruh negara kita.




Pokok puding ada banyak jenis; beratus-ratus banyaknya. Dari jenis yang biasa hinggalah yang berdaun keriting, berpilin, bujur, lebar, halus memanjang dan macam-macam lagi. Begitu juga dengan warnanya. Ada macam-macam warna seperti kuning, oren, merah, hijau dan lain-lain lagi ( macam dalam gambar-gambar kat post ni).

Dari segi khasiat perubatan, mungkin ramai tidak tahu bahawa puding boleh dijadikan penawar ulser perut. Tapi awas, getahnya boleh memudaratkan sekiranya terkena kulit atau termakan.




Tentang penanaman dan penjagaannya pula tidaklah susah sangat. Pokok puding ni suka kepada cuaca yang lembap tapi panas sedikit dan banyak air. Cahaya yang mencukupi akan menjadikan warnanya terang tidak pudar. Tanahnya pula tidak menakung air. Kalau nak sentiasa cantik warna-warnanya, bubuhlah baja yang lambat meresap (jenis pellet tu; kalau tak tau, tanya jer kat toke nursery).

Pokok puding dibiakkan melalui keratan batang walaupun boleh juga melalui biji benih namun hasilnya kurang memuaskan. Kalau dari keratan batang, biasanya akan menghasilkan anak pokok yang serupa macam induknya, Tapi kalau biji benih pulak, anak pokoknya akan berbeza sangat daripada pokok asalnya.




Sebelum dicucukkan ke tanah, rendamkan dulu dalam larutan penggalak akar supaya keratan batang itu tidak cepat mati.

Jika ditanam dalam pasu, tukarlah tanahnya bila perlu bergantung pada keadaan tanah tersebut. Sebaik-baiknya tukarkan kepada pasu yang lebih besar. Jangan lupa siram selalu - jangan biarkan tanahnya kering takut nanti daunnya gugur.




Daunnya yang rimbun itu tidak memerlukan pemangkasan. Tetapi jika sudah terlalu rimbun bolehlah dicantas untuk dibiakkan di tempat lain.

Tak susah, kan? Saper-saper yang dah berjaya tanam pokok ni dengan subur dan cantik, bolehlah berkongsi  pengetahuan dan pengalaman dengan Kak Yah dan kengkawan yang lain. Tulislah kat ruangan "Ulasan" kat bawah post ni.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...